A szerződési jog egységesítésével kapcsolatos tagállami elképzeléseket vizsgálja jelenleg az Európai Bizottság, mivel az üzleti kapcsolatok tagországonként eltérő szabályozása gátolja a belső piac működését, így ellene hat a gazdasági fejlődésnek. Az ügyben évtizedek óta folyamatosak a kezdeményezések, közösségi szinten azonban csak mostanság tették meg az első lépéseket. A bizottság ez év februárban egy három pontból álló cselekvési tervet dolgozott ki, amelyre vonatkozóan a tagállamok és az üzleti szféra ezekben a hetekben nyújtják be állásfoglalásaikat.
Az előzetes hírek szerint az érintettek támogatják a cselekvési terv első elemét, egy közös vonatkoztatási rendszer kidolgozását, amely a szerződési jog alapelveit és alapvető szabályait tartalmazná, irányt mutatva a tagállami és európai jogalkotásnak. A "harmonizáció harmonizációjaként" is említett elem szükségét jelzi, hogy a már létező irányelvek megfogalmazásait az egyes tagállamok sokszor másként értelmezik. A kár fogalmát például néhol a nem vagyoni károkkal együtt, máshol a nélkül definiálják.
Szintén támogatják a tagállamok a második elemet, az európai szintű általános szerződési feltételek megalkotását a különböző szerződéstípusokra. Ennek nyomán egy központi adatbank állhatna fel, amelyben az egyes iparágak tipikus szerződési feltételei lennének megtalálhatók, a tagországokban működő vállalatok pedig a megfelelő tájékoztatás mellett az erre való hivatkozással köthetnének szerződéseket, ami a megbízhatóságot és az egységesítést szolgálná.
A szerződések jogi környezetének egységesítését szolgáló harmadik elem tekintetében azonban jelentős érdekellentétek figyelhetők meg. A britek ellenállásán meg is bukott az a két éve vázolt bizottsági elképzelés, amely kötelező érvényű, a tagállamit felülíró európai polgári törvénykönyvről (ptk.) szólt, így most egy alternatív ptk. (ún. optional instrument) megalkotásáról folyik a vita. E szerint az európai jogtudósok által kimunkált elképzelések alapján álló
európai szerződési jog csak lehetőséget biztosítana a szerződő feleknek, hogy jogviszonyukban ezt tekintsék irányadónak. "Ha ez az elképzelés meg is valósul, kezdetben hiányozni fog mögüle a bírói gyakorlat, ami fokozott kockázatot jelent a nagy hagyománnyal bíró nemzeti jogrendszerekhez képest. Kérdéses tehát, hogy egyéb előnyeinél fogva az európai ptk. el tudja-e majd nyerni az üzleti élet szereplőinek bizalmát" - hívja fel a figyelmet Túri Melinda, a Túri és Társa ügyvédi iroda jogásza. A joggyakorlat hiányát egyes elképzelések szerint a tagállamok legfelsőbb bírósági határozataira való utalással részben lehetne korrigálni. Az európai ptk. létrejöttét hagyományosan a német jogi egyetemek pártolják, a brit üzleti szféra viszont inkább elutasító. A Világgazdaság információi szerint az ügyben a bizottsághoz eljuttatott magyar álláspont alapvetően támogatja az egységes
európai szabályozást, azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy csak a kellően széles körű és alapos szabályozás bizonyulhat majd vonzónak az üzleti élet számára, így csak az lehet képes érdemi változást hozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.