BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hódító kereskedelmi márkák

Az ásványvízfogyasztás növekedését a szénsavas üdítőitalok eladásának valamelyes csökkenése kíséri az ACNielsen Hungary legutóbbi felmérése szerint. Az ásványvíz a gasztronómiában és a kiskereskedelemben is hódít. A vendéglátásban 12 százalékos mennyiségi és 33 százalékos értékbeli növekedést regisztráltak 2002 májusa és 2003 áprilisa között az előző 12 hónaphoz képest. A kereskedelem viszont 17 százalékkal több ásványvizet értékesített, bevétele 24 százalékkal nőtt.

Az eladásokban a korábbinál nagyobb szerephez jutottak az úgynevezett kereskedelmi márkák, vagyis amelyek égisze alatt az áruházi láncok saját nevükre vagy saját márkanevükre keresztelt italt értékesítettek, párhuzamosan az eredeti márkákkal. A kereskedelmi márkák piaca mennyiségben 62 százalékot, értékük 61 százalékot képviselt a kiskereskedelmi üzletek esetében.

Ezzel szemben szinte alig észrevehetően, összességében 1,4 százalékkal csökkent a szénsavas üdítőitalok kiskereskedelmi forgalma, viszont ezen belül a vendéglátásban 7 százalékos mennyiségi és 13 százaléknál magasabb értékbeli növekedés mutatkozott. A szénsavas üdítők kiskereskedelmében szintén nőtt a saját márkások forgalma, a volumennövekedés mértéke egy év alatt 40 százalékos volt, míg értékben 25 százalékos. A kereskedelmi márkák ezzel jelentős vereséget mértek a beszállítók márkáira, hiszen az utóbbiak piaca mennyiségben 16, értékük 14 százalékkal csökkent.

Az ACNielsen megfigyelése ezúttal kiterjedt az árakra is, döntően a gasztronómiában és a kiskereskedelemben tapasztalható áreltérésekre. A vendéglátóhelyek egy liter szénsavas ásványvizet átlagosan 315 forintért adtak az idén áprilisban, a kiskereskedelemben már 59 forintért hozzá lehetett jutni. A szénsavas üdítőitaloknál is jelentős eltérés van, a gasztronómia 495 forintért szolgálta fel literjét, míg a kereskedelem 109-ért. Ennél kisebb a különbség a fémdobozos italoknál, ennek egységnyi mennyiségéhez a fogyasztók a vendéglátóhelyeken 495, a boltokban 369 forintért juthattak hozzá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.