BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem elég a költségminimalizálás

Jelentős stratégiai váltást kell végrehajtaniuk az EU-hoz csatlakozó országok helyi tulajdonú vállalatainak annak érdekében, hogy az uniós piacon is megállják majd a helyüket - figyelmeztet a PricewaterhouseCoopers (PwC). A tanácsadó cég jelentése magyar, lengyel, cseh, szlovák és lett vállalatvezetők véleménye alapján vonja le ezt a következtetést.

A térség vállalatai által jelenleg követett stratégiák alapvetően a költségminimalizálásra épülnek, ám a jövőben csak az innováció és a más cégekkel való együttműködés erősítése vezethet sikerre. A PwC szakértői négy alapvető típusra osztják a jelenleg követett üzleti stratégiákat. Ezek közül a termékek megkülönböztetésén alapuló, fogyasztóközpontú megközelítés csak néhány esetben jellemző, például amikor a helyi vagy az egykori szovjet piacon ismert márkákra alapozzák marketingtevékenységüket. Regionális szintű piaci expanzióra is csak néhány ágazatban (olajipar, szeszgyártás) akadnak példák, az innováción alapuló stratégia pedig ennél is ritkább. Összességében tehát a költségminimalizálás a jellemző, amely a munkaerő és a természeti erőforrások viszonylagos olcsóságára épít.

Az érintett országok uniós csatlakozását követően azonban olyan változásokra lehet számítani, amelyek tarthatatlanná teszik ezt az egyoldalú stratégiát - mutat rá a tanulmány. A gyors gazdasági növekedés következtében a fogyasztók jövedelme és elvárásai nőnek, míg a vámszabályok változása, a verseny erősödése és később az euró bevezetése is jócskán átalakítja majd a piaci viszonyokat. A vállalatoknak a munkaerőköltségek emelkedésére kell felkészülniük, miközben a munkaerőpiac rugalmasságát az európai szociális charta átvétele csökkentheti. Ezzel szemben kedvező lesz a beruházási források várható bővülése, illetve az infrastruktúra - részben uniós segítséggel megvalósuló - fejlődése.

Ebben a helyzetben stratégiai változásokra lesz szükség, ám ezek pontos iránya ágazatonként, sőt vállalatonként is eltérő lehet. Egyes szektorokban a helyi vagy regionális versenytársak felvásárlása jelentheti a továbblépés útját: erre példa a Mol és a PKN Orlen (bár az olajfinomításban és -kereskedelemben létrejövő regionális nagyvállalatok is viszonylag kicsik lesznek nyugat-európai összehasonlításban). A gyógyszer- és élelmiszeriparban ezzel szemben kisebb szerepe lehet a regionális konszolidációnak, itt várhatóan a multik irányítják a további átalakulásokat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.