Hamarosan bővülnek a vámteher kiegyenlítésének módozatai: új fogalomként megjelenik a vámszámla intézménye. A jogszabályi feltételek már adottak, hiszen a vámtörvény szerint július 1-jétől van lehetőség a vámszámla alkalmazására, a szükséges előkészületek miatt azonban legkorábban ősszel kezdődhet tényleges használata.
A vámszámla tulajdonképpen két, már meglévő vámteher-fizetési módszer kombinációját jelenti - mondta lapunknak Kovács Csaba, a VPOP szakértője. Az azonnali és a halasztott fizetés elemeinek ötvözésével az ügyfél egy erre szerződött kereskedelmi banknál vezetett számlán helyezi el pénzeszközét. Ezt a vámkezeléskor a vámhatóság zárolja, s havonta kétszer (a hónap 15. és utolsó napján) egy összegben emeli le a számláról az esedékessé váló összeget. A vámszámla vámteherfizetésre és vámteher-biztosításra egyaránt használható.
Az újfajta fizetési módnak számos előnye van - mondja Kovács Csaba. Egyrészt papírkímélő, másrészt kényelmes is, hiszen az ügyfélnek nem kell a bankba mennie, nem kell figyelnie a fizetési határidőt, tehát nem tud elkésni a fizetéssel. Azonnal rendelkezésére áll az áru, nem kell igazolnia a vámteher befizetését, nem fordulhat elő téves kifizetés. A költségvetésnek is kedvező a módszer, mert biztonságban tudható a vámteher.
Mivel a zárolás úgynevezett real time tranzakció, azaz az ügylet azonnal végrehajtandó, szükség van a vámhatóság és a kereskedelmi bankok közötti elektronikus kapcsolat kialakítására. Ez indokolja a módszer bevezetésének késlekedését, hiszen kiépítéséhez csak a jogszabály megjelenését követően kezdhettek hozzá - magyarázza a szakember. Decemberben született a törvény, januárban kezdték meg a tárgyalásokat a bankszövetséggel, majd később az érdeklődést mutató bankokkal, hogy az eljárás menetét közösen alakítsák ki. Tizenöt pénzintézetnél folytak előkészületek. Az érintettek képviselőiből álló munkacsoport folyamatosan dolgozott az általános szerződési feltételek, az üzenetváltás műszaki-technikai szabályainak megfogalmazásán. Csak ezután születhetnek meg a felek között a polgárjogi szerződések, s ennek nyomán nyílik meg a lehetőség, hogy a pénzintézetek a vám- és pénzügyőrség virtuális magánhálózatához kapcsolódhassanak.
A kialakítandó műszaki háttér igen sokrétű munkát igényel; a vám- és pénzügyőrségnél speciális szoftverre van szükség, át kell alakítani a bankok informatikai rendszerét, hogy a kapcsolat létrejöhessen, meg kell teremteni az elektronikus aláírás feltételeit, s mindezt úgy, hogy eleget tegyenek az adatvédelmi követelményeknek.
Most folyik a rendszerek tesztelése, a vonalat biztosító szolgáltató, az elektronikus aláírás hitelesítőjének kiválasztása. Az éles üzembe helyezésig a szakember becslése szerint még legalább három hónapra van szükség. Ennyi idő feltétlenül kell a finomhangolások elvégzéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.