Magyarország érdeke, hogy a 2007-ben kezdődő új költségvetési periódusban is "erőteljes és jól finanszírozott" felzárkóztatási politika működjön az EU-ban - fejtette ki lapunk érdeklődésére Juhász Endre, az EU-integrációért felelős tárca nélküli miniszter. A strukturális és kohéziós alapok reformjáról megindult uniós vitához készülő magyar álláspontról a miniszter azt mondta, hazánk szükségesnek tartja, hogy a felzárkóztatási politikára az uniós GDP 0,45 százalékában meghatározott finanszírozási szint változatlan maradjon, vagy esetleg még növekedjen is, mivel a különböző fejlettségi szintű régiók, illetve tagállamok közti kiegyenlítődés az EU "elválaszthatatlan jellemzője". Ezért hazánk ellenzi a felzárkóztatási politika renacionalizálását.
További fontos alapelv Magyarország számára, hogy a régi és az új tagállamokra vonatkozó kritériumok azonosak legyenek a fejlesztési támogatások allokációjánál. Mint ismert, a csatlakozási tárgyalásokon született egyezség értelmében hazánk (és a többi új belépő) elfogadta, hogy 2006 végéig átmeneti rendezésként kisebb támogatást kapjon, mint a mai tagok. Ezt 2007-től meg kell szüntetni - hangsúlyozta a miniszter.
Magyarország szeretné fenntartani a legkevésbé fejlett térségek támogatására szóló 1. célkitűzést, és kívánatosnak tartja megőrizni ennek 70 százalék körüli részarányát is a strukturális alapok forrásain belül. Helyesnek tartjuk továbbra is egy küszöb meghúzásával kiválasztani az 1. célkitűzésbe sorolt régiókat, úgy tűnik, az egy főre jutó, vásárlóerő-paritásos uniós GDP-átlag 75 százaléka (vagyis a ma is alkalmazott küszöb) megfelelő - mondta Juhász Endre, hozzátéve, hogy hazánk a GDP-t tartja elsődlegesen determináló kritériumnak, minden más kritérium esetleges beemelése a kedvezményezettek részéről eltérő értelmezésekre adna lehetőséget.
Ha mégis konszenzus alakul ki arról, hogy létrehozzanak egy új kritériumot is, akkor Magyarország szerint a foglalkoztatás szintje sokkal megfelelőbb, mint a munkanélküliségi ráta. Előbbi ugyanis a tényleges fejlettséget jobban tükröző mutató, utóbbi pedig sok más, a fejlettségtől független tényezőtől is függ, mint például a gazdasági ciklusok - hívta fel a figyelmet a miniszter.
A kohéziós alap jelenlegi cél- és eszközrendszerével Magyarország egyetért. Támogatja azokat a kezdeményezéseket, amelyek a felzárkóztatási alapokból származó támogatások felhasználásának egyszerűsítését célozzák. A határon átnyúló együttműködéseket támogató Interreg alap súlyát Magyarország növelni szeretné, egyúttal fontosnak tartja megfelelő összhang kialakítását a PHARE-ral (Románia miatt), a Tacisszal és a Cardsszal, az EU szovjet utódállamokat, illetve a balkáni országokat támogató segélyalapjaival, hogy a határon átnyúló közös programok nehézség nélkül végrehajthatóak legyenek - szögezte le Juhász Endre.
Magyarország már puhatolózik is elképzeléseinek fogadtatásáról, s a visszhang nem kedvezőtlen. Baráth Etele államtitkár, a Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások Hivatalának vezetője a múlt hét végén Brüsszelben a régiók bizottsága ülésén fejtette ki a formálódó magyar álláspontot, amelyet korábban már Michel Barnier illetékes bizottsági tag is külön, név szerint kiemelve említett a figyelemre méltó tervek között. Az álláspontról készült hivatalos memorandum tervezetét az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság már elkészítette, az jövő szerdán kerül a kormány ülésére.
A régiók bizottsága múlt heti ülésén Baráth Etele a fentieken túlmenően arról is beszélt, hogy az Interreg alapban részt vevő térségeket mélységben (tehát az országhatároktól távolabb menve) is bővíteni kellene. Hazánk központi fekvése lehetővé teszi, hogy nagyon sok Interreg-programban vegyen részt, s ezért támogatná azt is, ha a strukturális alapok jelenlegi feladatainak egy részét is átemelnék a Brüsszelben is sikertörténetnek tekintett Interregbe - mondta lapunknak az államtitkár.
A regionális reformról szóló vita négy alapvető kritérium körül zajlik. Egyrészt a 2007-től megújuló felzárkóztatási politika célrendszeréről, másrészt a támogatási jogosultság kritériumairól (vagyis arról, hogy kik juthatnak pénzhez), harmadrészt a tagállamok és a régiók közti feladat- és hatáskörmegosztásról, negyedrészt pedig a finanszírozásról. Utóbbit illetően a legnagyobb nettó befizetőnek számító Németország képviseli a legkeményebb álláspontot, szerinte szakítani kellene azzal a gyakorlattal, hogy a GDP százalékában határozzák meg a felzárkóztatási célra fordítható összeget, e helyett fix (vagyis a GDP-növekedéssel nem emelkedő) summát kellene elhatárolni.
A támogatási jogosultság kritériumait illetően a legnagyobb problémát az úgynevezett statisztikai hatás okozza. Ez alatt a szakzsargonban azt a jelenséget értik, amely szerint az új tagok csatlakozása után ? mivel kivétel nélkül a jelenlegi uniós átlagnál szegényebb országokról van szó ? lejjebb kerül az egy főre jutó közösségi GDP-átlag, ezért számos olyan régió a jelenlegi tagállamokon belül, amely ma még az EU átlagos GDP-jének 75 százaléka alatt van (s így jogosult a legnagyobb pénzt jelentő 1. célkitűzés támogatásaira), egyik napról a másikra 75 százalék fölé kerül, ezáltal sok támogatást veszítve el. Magyarország azt javasolja, hogy ezeknek a régióknak átmeneti, kifutó támogatást (úgynevezett phasing-outot) ítéljenek meg - mondta Baráth Etele.
A támogatási kritériumok meghatározásánál megfogalmazott magyar elképzelést (a fent említett foglalkoztatási indikátor preferálását a munkanélküliséggel szemben) az államtitkár azzal indokolta, hogy hazánkban mindkét mutató alacsony számokat jelez európai összehasonlításban - tehát több támogatást kaphatunk, ha az előbbi válik a mérce részévé. A tagállamok és a régiók közti feladat- és hatáskörmegosztással kapcsolatban pedig Baráth Etele szerint az a vélemény látszik kikristályosodni, hogy továbbra is a régiók szintjén kell a programokat tervezni, illetve végrehajtani, de erős tagállami koordinációra és ellenőrzésre is szükség van.
Nemcsak ennek során kellene azonban valahogyan hasznosítani az államtitkár szerint azt az intézményrendszert, ami Magyarországon a projektgenerálásra, az ellenőrzésre kialakult, hanem az egységes magyar fejlesztési, beruházási kultúra kialakítása során is. A csatlakozástól kezdődően a mai magyar költségvetés 30-35 százalékának megfelelő összeget költ majd hazánk az uniós fejlesztések társfinanszírozására (természetesen nem csupán állami forrásból), s a magyarországi beruházások hozzávetőleg 15 százalékát fedezi majd uniós forrás. Ez olyan nagy arány, ami mellett már nem lenne célszerű eltérő normarendszert, fejlesztési-beruházási kultúrát, játékszabályokat fenntartani.
Tárgyalások a konkrét projektekről
A július 20-át követő héten kezdődnek a tárgyalások az Európai Bizottság és Magyarország között a 2004 és 2006 közötti felzárkóztatási programokról - értesült a Bruxinfo. Hazánkkal Lengyel- és Csehország után harmadikként startol a megbeszéléssorozat (VG, 2003. június 30., 3. oldal), amelynek tétje a felzárkóztatási források felhasználására feljogosító megállapodás megkötése. A tárgyalások tétje, hogy hazánk időben megkapja az engedélyt a strukturális és kohéziós alapok felhasználására. Az Európai Bizottsággal várhatóan július 23-án Budapesten kezdődő tárgyalásokat az unió és a magyar fél pénzügyi kötelezettségvállalását jelentő közösségi támogatási keret (ktk) kialakításának szentelik. Ez egy tervdokumentum, amelyet a bizottság a tagállammal egyetértésben fogad el, a tagállam által benyújtott nemzeti fejlesztési terv értékelését követően. A tárgyalások megkezdésének a nemzeti fejlesztési terv - a fejlesztési célkitűzéseket és prioritásokat leíró egységes koncepció - és az azt egyes szektorokra lebontó operatív programok benyújtása volt az előfeltétele. A magyar operatív program öt területet ölel át: a gazdasági versenyképességet, a humán erőforrások fejlesztését, az agrár- és vidékfejlesztést, a környezetvédelmet és közlekedési infrastruktúrát és a regionális fejlesztést. A ktk-t általában fél évvel a támogatások folyósításának megkezdése előtt szokták aláírni. Ha ez az év vége előtt vagy jövő év legelején megtörténik, akkor a májusi csatlakozástól elvileg megkezdődhet a források felhasználása. A kedvezményezettekkel (felhasználókkal) két éven belül kell leszerződni, és további egy év áll rendelkezésre a kifizetésekre.
Az uniós felzárkóztatási politika napjainkban
Területi felzárkóztatást az EU jelenleg tagállami és regionális szinten is támogat. Az országok szintjén a kohéziós alap áll rendelkezésre, amely azon tagállamoknak nyújt segítséget környezetvédelmi és közlekedési infrastrukturális beruházásokhoz, amelyek egy főre jutó GDP-je nem éri el az uniós átlag 90 százalékát (jelenleg Portugáliának, Görög-, Spanyol- és Írországnak - utóbbi GDP-je ugyan ma már a harmadik legmagasabb az unióban, így a következő költségvetési periódusban kikerül a kedvezményezettek köréből, de a támogatási kritériumok legutóbbi megállapításakor még jogosult volt). 2000 és 2006 között a kohéziós alap támogatásainak 2-6 százaléka jut Írországnak, 16-18 százaléka Portugáliának, ugyanennyi Görögországnak és 61-63,5 százaléka Spanyolországnak. Olyan projekteket finanszíroznak belőle maximum a teljes beruházási összeg 85 százalékáig, mint autópályák építése, kikötők modernizálása, repülőterek fejlesztése, szelektív hulladékgyűjtő rendszerek kiépítése, csatornázás, szennyvíztisztítók építése.
A régiók szintjén a strukturális alapok osztanak támogatásokat. Ezek felépítése meglehetősen bonyolult, mert három célkitűzés köré csoportosítva fejtik ki tevékenységüket. Az 1. célkitűzés azoknak a lemaradó régióknak a felzárkózását segíti, amelyek egy főre jutó GDP-je vásárlóerő-paritáson számítva nem éri el az EU-átlag 75 százalékát. Ennek a célkitűzésnek a finanszírozásában valamennyi strukturális alap részt vesz, vagyis az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), az Európai Szociális Alap (ESZA), az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garanciaalap (EMOGA) garanciális része, valamint a halászati alap is. Ez a célkitűzés kapja az uniós strukturális alapok forrásainak 69 százalékát, támogatásaiból 50 régió részesül uniószerte, ezek az EU lakosságának 22 százalékát fedik le.
A 2. célkitűzés a szerkezeti nehézségekkel küzdő régiókat segíti. Akár az ipari hanyatlás, akár a vidéki jelleg, akár a szlömösödő városok, akár a halászattól való függés okozza a gazdaságszerkezeti nehézségeket, egyaránt jogosulttá tehet egy régiót az uniós strukturális alapok 11,5 százalékát felemésztő célkitűzésből való részesedésre, de csak akkor, ha nem kap támogatást az 1. célkitűzés keretében. A kedvezményezett régiók az unió lakosságának 18 százalékát fedik le, pénzt az ERFA-ból és/vagy az ESZA-ból kapnak. A 3. célkitűzés a képzési rendszerek modernizációját segíti, bármely régió részesülhet belőle, kizárólag az ESZA finanszírozza, és a strukturális pénzek 12,3 százalékával gazdálkodik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.