Az Európai Unió strukturális és kohéziós támogatásával megvalósuló fejlesztések prioritást élveznek a költségvetésben, ennek megfelelően a kormány határozatban mondta ki, hogy az EU-s pályázatokon nyertes projektekre mindig minden formában biztosítani kell a társfinanszírozást.
Baráth Etele államtitkár a közösségi támogatási keretről (ktk) zajló tárgyalássorozat Budapesten megtartott első fordulóját értékelő sajtóértekezleten azt is közölte, hogy a 2004-es költségvetésben várhatóan 150 milliárd forintot szükséges elkülöníteni erre a célra. Elismerte ugyanakkor, hogy érzékelhetők fenntartások a támogatható projektek megfelelő számát és Magyarország abszorpciós képességét illetően.
Összességében mégis rendkívül kedvező az első forduló mérlege, s ha lezárhatók a tárgyalások a szeptember végi második forduló keretében, ahogy az EU illetékesei sejtetni engedték, akkor fél évet nyerünk a pályáztatásnál - hangsúlyozta a Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások Hivatalának (NFTH) elnöke.
Az Európai Bizottság 17 fős tárgyaló delegációjának kérésére a szerdai fordulón először a makrogazdaság helyzetét, a megugrott költségvetési hiány okait tekintették át. Ezt követően a magyar fél kézhez kapta az EU több mint 50 oldalas álláspontját a ktk-val összefüggő kérdésekről, magyar részről pedig a többi között tájékoztatták az uniós partnereket arról, hogy hazánk 3 éves tervben készül rögzíteni a társfinanszírozás garanciáit. A jövő évi ilyen kiadások explicite már szerepelnek a 2004-es költségvetésben, mondta Baráth.
A következő év első napjától hozzávetőleg október közepéig az uniós támogatással megvalósuló fejlesztések teljes (uniós és magyar) előfinanszírozását a költségvetésnek kell vállalnia, mert az EU csak a csatlakozás után fogadhat el számlát - részletezte lapunk érdeklődésére Veress József, a magyar tárgyaló delegáció vezetője. Szerinte az "első EU-pénzek" előleg formájában a jövő év őszén érkeznek meg, s a kifizetések számla ellenében történnek. Kérdésünkre, hogy ha nyernek pályázatukkal, számíthatnak-e segítségre a szűkös lehetőségekkel rendelkező önkormányzatok a rájuk eső rész fedezésére, az NFTH vezető tanácsadója ezt mondta: már foglalkoznak a probléma megoldásával valamiféle önkormányzati alap létrehozása formájában. Konkrétan utalt a bankszektor néhány szereplőjének kezdeményezésére, amelynek keretében elfogadható feltételekkel biztosítanák a projekt-előkészítés, az önkormányzati hányad és a végrehajtás költségeinek fedezetét. További finanszírozási lehetőségként a magántőke szerepvállalását "plusz fejlesztési tényezőként" említette Veress József.
Készülve az uniós források hasznosítására, a kormány immár a nemzeti fejlesztési terv (nft) célkitűzéseivel összhangban hozza stratégiai döntéseit, legutóbb például a közúthálózat fejlesztéséről és a versenyképesség növeléséről, fejtegette a továbbiakban Baráth Etele. Elmondta, hogy megállapodtak az EU képviselőivel: a strukturális és kohéziós alapok támogatásával tervezett fejlesztési előirányzatokkal kapcsolatban felmerült bizottsági kérdésekre, felvetésekre szeptember elején küldik meg a szükséges válaszokat és kiegészítéseket Brüsszelbe.
Kérdésre válaszolva az NFTH elnöke konkrétan szólt arról, hogy az nft operatív programjainál regionális korrekcióra van szükség. Kiválónak minősítette a kistérségek fejlesztéséről készült koncepciót, s elhárította azt az újságírói felvetést, hogy megosztott lenne a kormány az ország regionális struktúráját illetően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.