BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyhivatali eljárásdömping a távközlési piacon

A verseny éleződése az európai távközlési piacon a versenyhivatali eljárások elszaporodásában is kimutatható. A hazai mobilcégek mellett az elmúlt hónapokban terítékre kerültek már a brit szolgáltatók és a holland KPN is. Alapvető különbség az eljárások hozadékában van: a magyarországinak a haszonélvezője a költségvetés lehet, a brit és hollandnak viszont a fogyasztó is.

A verseny a távközlési piacon egyfelől a fogyasztókért, másfelől a versenytársak kiszorításáért folyik. Az előbbiben az ügyfél által fizetendő hívásdíjak, az utóbbiban a szolgáltatók hálózatainak összekötéséért egymásnak felszámolható összekapcsolási, végződtetési díjak játszanak szerepet. A fogyasztókért folyó versenyben egyértelműen az alacsonyabb tarifák lehetnek ütőképesebbek. A versenytársak kiszorításában az összekapcsolási díjak eredményesek lehetnek úgy is, hogy nagyon alacsonyak, de úgy is, hogy nagyon magasak. Az előbbi a piacra lépőt kiadásai alatti vállalásra kényszeríti, utóbbi jelentős költségterhet róhat rá, amit nem biztos, hogy érvényesíteni tud a fogyasztói áraiban.

Nem véletlen, hogy a versenyhivatali eljárások zöme éppen az összekapcsolási díjakra koncentrál. Az sem véletlen, hogy a jelentős távközlési piaccal bíró országokban ezt a díjtételt a jelentős piaci erejű szolgáltatók esetében törvényileg és költségalapon igyekszik szabályozni a piaci felügyelet.

A kiszámítás módjában nem egységes a gyakorlat. Az irányadó ár meghatározásánál vagy az előző évi költségeket (FDC), vagy a hosszú távú, előremutató különbözeti kiadásokat (LRIC) veszik alapul. Utóbbi kezd jobban elterjedni a világban. Az LRIC, amely szakértők szerint átláthatóbb képet ad a szolgáltató árazási rendszeréről, Magyarországon az idén januártól kötelező érvényű. Az irányadó árak megállapításánál figyelembe veszik az uniós átlagot.

Az egyre telítettebbé váló európai távközlési piacon az utóbbi hónapokban gyakoribbá váltak a verseny-, illetve ágazati felügyeleti vizsgálatok. Ezen döntések valódi haszonélvezője az ügyfél kell(ene), hogy legyen. A brit versenyhatóság például januárban megállapította, hogy négy szigetországbeli mobilszolgáltató a tisztességesnél 40 százalékkal magasabb végződtetési díjat alkalmaz. A határozat nyomán a brit hírközlési felügyelet az összekapcsolási díjak 2006-ig szóló, évi 14-15 százalékos csökkentésére kötelezte az érintett szolgáltatókat, és egyben intézkedett arról is, hogy az ily módon csökkenő költségek érvényesüljenek a fogyasztók által fizetendő tarifákban. Számítások szerint a döntés évi 190 millió font sterling megtakarítást jelent a brit előfizetőknek. A hét elején született hasonló jellegű döntés a holland KPN-nel szemben is.

A fentiektől több ponton is eltér a magyarországi mobilcégekkel szemben lefolytatott eljárás, amelyről tegnap számoltunk be. A versenyhivatal itt is alapvetően a nagykereskedelmi árazási gyakorlatot vizsgálta, de nem a jelenleg érvényben lévőt, hanem egy a mobilpiacra vonatkozó árszabályozás-mentes időszakét. Döntésében piactorzításra alkalmasnak találta a szolgáltatók összekapcsolási szerződéseit, azt azonban nem tudta megállapítani - mivel adott időszakban a mobilcégeket nem kötelezték költség alapú elszámolásra a díjak meghatározásánál -, hogy túl magas, vagy túl alacsony árakat alkalmaztak-e. Nem tudta azt sem meghatározni, hogy emiatt érte-e, és ha igen, mekkora kár a fogyasztókat. Így a kiszabott közel négyszázmillió forintos bírság - feltéve, ha a szolgáltatóknak nem sikerül bíróság útján semmissé tenni - a költségvetés bevételeit növelheti, az ügyfelek ebből nem profitálnak.

Nem így a Hírközlési Döntőbizottság (HDB) július eleji határozatából, amely a vezetékesről a mobilra irányuló hívásoknál a végződtetési díj 10 százalékos csökkentésére kötelezte a Westel Mobil Rt.-t. A költségcsökkentés a HDB számításai szerint éves szinten több mint 3 milliárd forint megtakarítást jelent a - hívásvégződtetési díjat a mobiloknak fizető - vezetékes szolgáltatóknak, amelyet utóbbiak viszont kötelesek lesznek érvényesíteni a mobilba irányuló vezetékes hívások tarifáiban. Információink szerint a döntés alapján a Westel már készül a hálózati szerződések új feltételek szerinti módosítására, noha a kérdést jogi útra terelte, a határozat végrehajtására azonban nem kapott halasztást.

A gyakorlat egyébként azt mutatja, hogy a legtöbb ilyen ügyben a végső szót több hónapos eljárás után a bíróság mondja ki. Mint ismert, a tegnap megbírságolt szolgáltatók is ott keresik igazukat, mint ahogy novemberre várható döntés a piacfelügyelet egy másik határozatában is, amely a második legnagyobb hazai mobilszolgáltatót, a Pannon GSM Rt.-t is a többféle kötöttséggel járó jelentősebb piaci erejű cégek közé kívánja sorolni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.