Több pillérre épít a kormány asztalán fekvő, a külföldi működőtőke-beáramlás fokozását, illetve a magyar gazdaság versenyképességét javító gazdasági csomag. Sor kerül a beruházástámogatási rendszer változtatására, és a külföldi befektetőkre váró adminisztráció egyszerűsítésére fogalmaz meg javaslatokat.
Emellett úgynevezett "versenyképességi tanács" felállítását javasolják a gazdaságért felelős minisztériumok a kormánynak. Az új intézmény feladata a magyar gazdaság versenyképességét rövid, közép- és hosszú távon meghatározó gazdaságpolitikai döntések, cselekvési programok koncepcióinak megvitatása. Az előterjesztés nem szól arról, hogy az új intézmény milyen viszonyban állna a már jelenleg is működő és hasonló feladatokat ellátó gazdasági tanáccsal.
A társasági nyereségadó csökkentésének részleteit a következő évi költségvetés előkészítésével párhuzamosan dolgozza ki a PM. Az előterjesztés 12 vagy 15 százalékos adómértéket lát elképzelhetőnek, és a tárca vizsgálja majd az adómentes fejlesztési tartalék feltételeinek enyhítését, illetve a fejlesztési adókedvezmény és a helyi iparűzési adó feltételeinek versenyképességet javító módosítási lehetőségeit is.
A beruházástámogatási rendszerben is átalakítások körvonalazódnak. A versenyképes beruházások vissza nem térítendő támogatása a jelenlegi 410 ezer eurónak megfelelő összegről 4 millióig nőhet. Legalábbis ezt tartalmazza a PM-GKM-anyag. A változtatást azzal indokolja az előterjesztő, hogy Csehországban a kiemelt övezetekben 10 millió eurós beruházás esetében a támogatás felső határa akár a beruházási érték 50 százaléka is lehet, míg 20 milliós projektek esetében 6 millió eurót meghaladó állami dotáció is vállalható. A jelenleg 20 százalékos magyar támogatási arány esetleges változtatása nem szerepel az anyagban.
Megfontolandó a dokumentum szerint az úgynevezett európai regionális szolgáltatói központok létesítésének kiemelt támogatása. Ez esetben az 1 millió euró feletti beruházásra adható támogatás felső határát a beruházási költség legfeljebb 40 százalékában, de legfeljebb 4 millió euróban szabná meg az anyag. Ennél nagyobb állami szerepvállalást már csak kutató-fejlesztő központ létesítésével lehetne megszerezni, ahol akár a beruházási összeg felét is finanszírozná az állam, de legfeljebb 1 milliárd forintos támogatást javasol az előterjesztés.
A csomag harmadik pillére a külföldi befektetések bürokratikus akadályait bontaná le. Itt kiemelt szerepet szán a kormány az idén tavasszal felállított beruházásösztönzési koordinációs albizottságnak. Ennek feladata az egyablakos támogatás-odaítélési rendszer előkészítése, illetve a tárcák koordinált döntéshozatalának felgyorsítása. Az egyablakos rendszerhez az ITDH egyébként már létrehozta azt a szervezeti egységet, amely a nagyobb, 1 milliárd forint felett beruházók általános információkkal való ellátását, partner, beszállító vagy telephely keresését végzi. Ez az egység végezhetné a jövőben is a támogatás iránti kérelmek befogadását és első számú ellenőrzését, amit javaslattal ellátva adna át a beruházásösztönzési albizottságnak.
Az adminisztrációs eljárások között célszerű volna az elektronikus kormányzat kiterjesztése, az engedélyezési eljárások országos egységesítése, az idegenrendészeti, munkavállalási, vámeljárások gyorsabbá, egyszerűbbé, áttekinthetőbbé és korrupciómentesebbé tétele - jegyzi meg az előterjesztés.
Hangsúlyt kellene kapnia a proaktív, célzott befektetőkeresésnek is. A multik mellett a külföldi közepes méretű vállalatokat is meg kell célozni - szögezi le az anyag -, melyek a nagyvállalatok beszállítójává válva jobban integrálódnának a magyar gazdaságba, elősegítve ezzel a klaszterek kialakulását. A javaslat több pontban foglalkozik az ITDH teendőivel, illetve tevékenységének piaci szemléletűvé történő átalakítását javasolja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.