BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódó háború a feta sajt körül

Kudarcba fulladt az a múlt heti tanácskozás, amelyen az EU és a tagállamok képviselőinek a védelemben részesülő élelmiszer- és italmegnevezések listáját kellett volna összeállítaniuk. Márpedig az idő sürget: az uniónak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szeptemberi cancúni miniszteri értekezletéig el kell készítenie a listát, hogy azt tárgyalópartnerei előtt védeni tudja. A dohai WTO-forduló keretében Brüsszel el szeretné érni, hogy az olyan földrajzi megnevezést tartalmazó élelmiszerfajták, mint például a burgundi bor vagy a parmezán sajt, világszerte szigorú védelemben részesüljenek, és így csak az adott térségből származó termékekre lehessen ilyen címkét tenni.

A Financial Times tudósítása szerint a feta sajt körül bontakozott ki a legádázabb vita az uniós egyeztető tárgyaláson. Az Európai Bizottság ugyan - az athéni kormány kérésének eleget téve - korábban már döntést hozott arról, hogy csak Görögországban előállított tejtermékekre vonatkozhat ez a név, ám a szintén nagy termelőnek számító Németország és Dánia bíróság előtt támadta meg ezt a határozatot.

Nem ez volt azonban az egyetlen vitapont. Franciaországot azzal bőszítette fel a bizottság, hogy nem vette fel a listára a Jambon de Bayonne nevet, mondván, egyetlen konkurens sonkagyártó sem használja ezt a címkét. A France Comté sajt viszont védelemre méltónak találtatott, jóllehet ezt a megnevezést nemrég eszelték ki a francia gyártók, miután a svájciak elperelték tőlük a korábban használt Gruyére nevet. A görögöknek nem sikerült elérni a Kalamata olívabogyók és az Ouzo ánizspálinka védelmét, a spanyolok pedig a La Mancha sáfrány esetében kényszerültek visszavonulót fújni. Nagy-Britannia ezzel szemben sikeresen védte egyetlen, földrajzilag jellegzetesnek minősített termékét, a Stilton sajtot, míg Dánia a Danablu sajt esetében ért el közösségi konszenzust.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.