Bár a Benelux államok sok területen együttműködnek egymással és harmonizálják politikáikat, a nyugdíjak szabályzása nem tartozik ebbe a körbe. A nyugellátás mindegyik országban három pillérre épül (állami, magán és önkéntes), működésükben és fenntarthatóságukban azonban jelentős különbségek vannak.
Az EU-tagállamok között Hollandiának van a legkiterjedtebb magán-nyugdíjpénztári rendszere: 2001-ben a munkavállalók 91 százaléka rendelkezett megtakarítással a második pillérben. Az állami alapnyugdíj 825 euró körüli összege ugyan tisztességes megélhetést biztosít a 65 évnél idősebb hollandok számára, ám az állam arra törekszik, hogy szerepe fokozatosan csökkenjen. Ennek érdekében adókedvezményekkel ösztönzi az önkéntes nyugdíjpénztári befizetéseket, méghozzá nem is eredménytelenül, hiszen az új évezred elejére a GDP 58 százalékát kitevő megtakarítás halmozódott fel a harmadik pillérben.
Hága a magán-nyugdíjpénztári tagságot valamennyi foglalkoztatott esetében kötelezővé kívánja tenni. Ez alapvetően a részmunkaidőben foglalkoztatottak bevonását jelenti, ami fontos kérdés, hiszen Hollandiában igen széles körben elterjedt ez a foglalkoztatási forma. Az első pillért változatlan formában kívánják fenntartani, de mivel a jelenlegi 18,25 százalékos munkavállalói hozzájárulás 2010 után előreláthatólag már nem fedezi teljes mértékben a kiadásokat, költségvetési erőforrásokat fognak átcsoportosítani e célra. A kormány az idősek munkavállalásának ösztönzésével is javítani próbálja a foglalkoztatottsági mutatókat. Az erőfeszítések sikerét jelzi, hogy bár a hollandiai nyugdíjkiadások - a demográfiai folyamatokkal összefüggésben - jelentősen nőni fognak a jövőben, ez az EU szakértői szerint hosszabb távon sem veszélyezteti az ellátórendszer fenntarthatóságát.
A luxemburgi nyugdíjasok korábbi jövedelmük közel 100 százalékát kapják meg, ha aktív éveik során folyamatosan hozzájárultak a felosztó-kiróvó elvű nyugdíjrendszer működéséhez. A minimálnyugdíj 1190 eurós összegére minden, legalább 40 év biztosítási idővel rendelkező polgár jogosult. A kis ország kormányának céljai között szerepel azonban az eltartottak arányának csökkentése: az idősek munkában maradását azáltal ösztönzi, hogy a pluszéveket ledolgozók számára magasabb összegű nyugdíjat kínálnak. A rokkantsági járulékok reformjában a rehabilitációt és nem a nyugdíjazást helyezik előtérbe. Elsősorban az anyák érdekeit szolgálják majd a folyamatosan fejlesztés alatt álló, gyermekvállalást segítő intézkedések.
A belga szociális rendszer nem látszik fenntarthatónak a közvetlen hozzájárulásokból. Jól jellemzi a helyzetet, hogy a kormány a társadalombiztosítási hiány pótlására használta fel a harmadik generációs mobiltelefon- (UMTS) licencekből származó bevétel egy részét. A belga nyugdíjrendszerben - a szomszédos Hollandiáéval szemben - egyelőre nem jelentős a magánfinanszírozás súlya. A második pillérben a lakosság mindössze 35 százaléka vett részt 1999-ben, igaz, a harmadik - önkéntes - pillér népszerűsége meghaladja a másodikét az országban.
Az időskorúak foglalkoztatása terén is lemaradt Belgium. Más uniós tagországokkal összehasonlítva igen alacsonynak mondható az 55-64 éves korosztály aktív foglalkoztatottjainak aránya: 2001-ben mindössze 25,1 százalék volt ez a mutató. Belgium nyugdíjrendszerének működése hosszabb távon csak az elsődleges költségvetés tartós többlete és jelentős reformok véghezvitele árán képzelhető el - áll az Európai Bizottságnak az európai nyugdíjrendszerek fenntarthatóságáról készített jelentésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.