BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarország csak a középmezőnyben

Az ICEG Európai Központ és a Világgazdaság ismételten elkészítette a csatlakozó államokra vonatkozó konvergen-ciaindexét. A 2003-as várható adatok alapján Magyarország továbbra is a hatodik helyen található a nyolc kelet-közép-európai ország között, vagyis egyértelműen nincs az éllova-sok között. Az alábbi elemzés nemzetközi kitekintést ad a konvergenciafolyamatokról.



Nem történtek nagy helycserék a csatlakozó államok konvergenciarangsorában 2003-ban. Az országok többsége kisebb mértékben előrehaladt a konvergenciaindexben, bár Lettország, Litvánia és Szlovákia esetében stagnálás, míg Csehországnál csökkenés mutatható ki. A rangsort változatlanul Szlovénia vezeti, köszönhetően a térségben kiugróan magas

reálgazdasági fejlettségének és kedvező szerkezeti adottságainak, valamint az inflációt leszámítva évek óta stabil makrogazdasági környezetének.

Magyarország a rangsorban a hatodik helyen áll (tizedesre kerekítve az indexet), Lett- és Lengyelországgal azonos értékkel. Lengyelország helyzete tavalyhoz képest elsősorban a gyorsabb GDP-növekedésnek köszönhetően javult, míg Magyarország esetében a javulás egyenlő mértékben köszönhető a költségvetési deficit csökkenésének, valamint a gyors jövedelemkiáramlás miatt bekövetkezett bér- és jövedelemkonvergenciának.

Magyarország esetében a konvergenciaindex a korábbi évekhez hasonlóan elsősorban a reálkonvergencia területén bekövetkezett javulás miatt emelkedik, köszönhetően elsősorban a jövedelem- és bérkonvergenciában bekövetkezett haladásnak. Szembetűnő, hogy indexünkben nem következett be javulás Szlovákia esetében annak ellenére, hogy az államháztartási és fizetésimérleg-egyensúly jelentősen javult, aminek az ára azonban a felpörgő infláció és lassuló gazdasági növekedés. Hasonlóképpen érdekes, hogy a sorban utolsó előtti helyen szerepel Észtország, amely gyakran példaként említett ország, de ebben az összevetésben (az ár- és bérfelzárkózásnak, valamint a jelentős folyó hiánynak köszönhetően) rosszabbul teljesített a két másik balti államnál, és csak Szlovákiát előzi meg a rangsorban. Igaz, a csatlakozó államokra jellemző egyfajta öszszerázódás, vagyis az éllovas Szlovénia és a sereghajtó Szlovákia között az elmúlt években "tömörödött a mezőny". Ugyanakkor az aggregát indexekben kifejeződő különbségcsökkenés mögött országonként más-más folyamatok húzódnak, így a régió egyáltalán nem tekinthető teljesen homogénnek.



A nominális konvergencia

Infláció. A nyolc csatlakozó kelet-európai államban a fogyasztói árak 2003-ban előreláthatólag 3 százalékkal emelkednek, szemben a 2000-ben mért átlagos 6,6 százalékos növekedéssel. Az általában megfigyelt dezinfláción belül különösen erőteljes az infláció mérséklődése Csehországban, Litvániában (ahol az árszínvonal csökken), Lengyelországban: az okok (a gazdaságpolitikai lépések és a költségek) országspecifikusan alakulnak. A gazdaságok többségében tapasztalt dezinflációt segíti, hogy a lanyha nemzetközi konjunktúra következtében mérsékeltebb az importált infláció emelkedése a korábbi évekhez képest.

A gazdaságok másik csoportjára az infláció ismételt felpörgése (Szlovákia és Magyarország) jellemző, köszönhetően a korábbi expanzív fiskális és jövedelempolitikákat semlegesítő korrekciós lépéseknek, az adókul-csok és a hatósági árak emelésének, illetve az árfolyamgyengülés fokozatos begyűrűzésének a hazai fogyasztói és termelői árak alakulásába. Sok szempontból hasonló Szlovénia helyzete, ahol a dezinfláció folyamatos, de lassú a reálárfolyamot célzó árfolyam-politika, a 2003 közepéig széleskörűen alkalmazott hátratekintő indexálás gyakorlata, valamint a lassú termelékenységnövekedés miatt.

A további dezinfláció a maastrichti konvergenciakritériumok által meghatározott szintre, illetve az elért alacsony infláció fenntartása sok országban nehéz feladat lesz. Nehézségként jelentkezik, hogy a közeljövőben az árak liberalizálása és az adórendszerek változása erőteljesebben hat majd az inflációra, amikor a hatósági áras termékek köre a csatlakozó államokban az EU-átlagot számottevően meghaladó (13 százalék [Szlovákia] és 30 százalék [Szlovénia] közötti) mértékű. Jövőre Magyarországon a részben jövedelem elinflálásán keresztül végrehajtott stabilizáció eredményez majd megugrást az inflációban.

Ennek megfelelően tehát 2004-ben a csatlakozó államok fogyasztói árindexének emelkedése meghaladja az ideit, és ezen belül érezhetően gyorsul az infláció Cseh-, Észt-, Lengyelországban és Magyarországon is, bár eltérő körülmények mellett és okok miatt.

Államháztartási egyenlegek. A csatlakozó államok távolról sincsenek egységes helyzetben az államháztartási egyenlegek alakulását illetően. Az államháztartás hiánya a csatlakozó kelet-

európai államok súlyozatlan átlagát tekintve a 2001-es 3,1 százalékról 2002-ben 4,2 százalékra emelkedett, és az idén várhatóan 3,9 százalék lesz, ami még mindig távol van a kritériumtól. Az államháztartási egyenlegek alakulását illetően a csatlakozó államok élesen két nagyobb csoportra bonthatók.

A balti államokban 1999 óta a gyors növekedés teremtette kedvező ciklikus hatás, a nemzetközi összevetésben is alacsony rövid és középlejáratú kamatlábak, valamint a valutatanács által gyakorolt fegyelmező erő révén kedvező egyenlegek alakultak ki: Lettország és Litvánia teljesíti a 3 százalékos referenciaértéket, sőt Észtország egyedülálló módon többlettel rendelkezik. Ráadásul az államháztartási egyenlegek fenntarthatósága is kedvező: alacsony az államadósság, minimálisak a kamatkiadások, a közép-

európai államoknál kedvezőbbek a demográfiai folyamatok.

Velük szemben állnak a közép-európai gazdaságok, ahol Szlovéniát leszámítva a hiány meghaladja a referenciaértéket, és az államháztartási egyenlegek az elmúlt években - időben és mértéküket tekintve eltérően, de - jelentősen romlottak. A tartósan magas hiány tükrözi a ciklikus tényezők kedvezőtlen hatását, a költségvetési kiadások erőteljes növekedését az anticiklikus fiskális politikák nyomán, az erőteljes jövedelemkiáramlást (Magyarország és Szlovákia) az állami szektorban, valamint a szerkezetváltás és korábban felhalmozott feszültségek kezelésének fiskális hatásait (Csehország és Lengyelország).

Az államháztartás konszolidációját több tényező is nehezíti a közép-európai gazdaságokban. A kedvezőtlen ciklikus tényezők mellett rövid távon a várható EU-csatlakozás is addicionális feszültségeket eredményez a növekvő kiadások és a kieső bevételek miatt.

Államadósság. Miközben a nyolc csatlakozó kelet-közép-

európai állam államadósság/ GDP mutatója alig valamivel több mint a fele az EU15 átlagának (32,5, illetve 57,5 százalék), addig az államháztartási hiányhoz hasonlóan az államadósság is eltérően alakul a közép-európai és balti országokban. Az adósságkritérium teljesítése nem okoz problémát a balti államoknak és Szlovéniának, mert vagy az adósság induló szintje alacsony , vagy nincs olyan szerkezeti vagy makrogazdasági tényező, amely az adósság erőteljes növekedését eredményezné. Ezekben a gazdaságokban az adósságdinamika is kedvezően alakul: az elsődleges egyenlegek általában szufficitesek, a nominális kamatszínvonal és ezáltal a kamatkiadások GDP-arányos értéke alacsony.

A négy visegrádi államban ezzel szemben magas az államadósság/GDP mutató szintje, illetve több tényező (lásd a költségvetési deficitnél írottakat) további növekedésüket okozhatja.



Reálkonvergencia

Jövedelemkonvergencia. Jelenleg jelentős a csatlakozó gazdaságok és az EU-átlag közötti jövedelmi rés mind az aktuális, mind a vásárlóerő-paritásos árfolyamon számítva. A csatlakozó államok egy főre eső jövedelme (vásárlóerő-paritáson) 2003-ban az Európai Unió átlagának 29 százalék és 67 százalék között alakult: jövedelmi szintje alapján Szlovénia ugrik ki a csatlakozó államok közül felfelé, míg a három balti állam lefelé.

Ugyanakkor a csatlakozó államok jövedelmi szintjük alapján messze elmaradnak a kohéziós államok (Görög-, Írország, Portugália, Spanyolország) mostani

és csatlakozásuk időpontjában fennállt jövedelmi szintjétől.

Az 1999 és 2002 közötti időszakban, köszönhetően a csatlakozó államok gyors reál GDP-növekedésének, valamint valutájuk nemegyszer jelentős nominális erősödésének, mérséklődött az EU-val szemben fennálló fejlettségbeli rés. A jövedelemkonvergencia hosszú folyamata érezhetően lelassult 2003-ban, sőt egyes csatlakozó országok (pl. Csehország, Szlovénia) növekedett is a távolság az EU15 átlagos jövedelmi szintjétől.

Bérkonvergencia. A reálkonvergencia mutatói közül a bérek felzárkózásában mutatták a legerőteljesebb előrehaladást a csatlakozó államok. Az elmúlt két évben ugyanis a bérek jelentős és általában a munkatermelékenység változásától teljesen elszakadó mértékű növekedése volt megfigyelhető. A bruttó bérek a közép-európai gazdaságokban hazai valutában 2001-2002-ben 16,6 százalék (Csehország) és 39,3 százalék (Magyarország) között emelkedtek, ami mögött a politikai ciklus (választások) és a felelőtlen gazdaságpolitika (expanzív fiskális és gyenge jövedelempolitika) húzódnak meg.

Az idén valamelyest mérséklődött a jövedelemkiáramlás és a reálbérek növekedési üteme, de a bérkiáramlás viszszaállása a munkatermelékenység növekedésével konzisztens pályára lassú és időigényes folyamat.

Árkonvergencia. A pozitív inflációs eltérések mellett is a csatlakozó államok árszínvonala mélyen az EU-államok átlaga alatt található. Az árliberalizálás és a verseny erősödése, a támogatások leépítése, a költségtényezők kiegyenlítődése, valamint az egyensúlyi árfolyamok irányába történő elmozdulás eredményeképpen a kereskedelembe kerülő javak árszintje közeledett a fejlett államokéhoz. Ugyanakkor - miközben egyes szabályozott áras (pl. benzin a magas adótartalom miatt) vagy monopolpiaccal jellemezhető termék árszintje eléri vagy meghaladja az EU átlagát - a kereskedelembe nem kerülő javak árszínvonala lassabban konvergál.

A kelet-közép-európai államokban az EU-hoz történő csatlakozás, majd ezt követően - eltérő időben - az euróövezetbe történő belépés eredményez jelentősebb változást a relatív árak szerkezetében és az árszínvonalban. A EU-csatlakozás a verseny további erősödése, a termelési tényezők szabadabb áramlása, valamint az adó- és egyéb költségtényezőkre gyakorolt harmonizációs hatáson keresztül elősegíti majd az árszintek közeledését.

Az árszintekben meglévő eltérések mellett számos elemzés jelentős különbséget mutat ki az árszerkezetben is.



Szerkezeti konvergencia

A csatlakozó államok szerkezeti idomulásának, konvergenciájának egyik megbízható egyszerű mutatója a mezőgazdaságban alkalmazottak arányának alakulása a foglalkoztatottak teljes köréhez vetítve. Tavaly az Európai Unió 15 államában a foglalkoztatottak átlagosan 4,5 százaléka dolgozott a mezőgazdaságban és erdőgazdálkodásban. A csatlakozó országok ebből a szempontból két csoportra bonthatók. A közép-európai országok (Lengyelország kivételével) és Észtország esetében a mezőgazdaságban alkalmazottak köre alig tér el az EU15 átlagától, ráadásul nagyságuk a mezőgazdasági kibocsátás relatív, esetenként abszolút visszaszorulása mellett fokozatosan csökkent az elmúlt években. Ezekben a gazdaságokban a csatlakozás nem fog ebből a szempontból exogén sokkot jelenteni, hiszen a mezőgazdaságban az alapvető szerkezeti átrendeződés már bekövetkezett az elmúlt években.

Ugyanakkor a három másik gazdaság (Lengyel-, Lettország és Litvánia) esetében a mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya 3-4-szeresen haladja meg az EU15 átlagát, és bár ezekben a gazdaságokban is csökkent a mutató, a csatlakozást követően jelentős feszültségek keletkezhetnek. Egyrészt ezekben a gazdaságokban (különösen Lengyelországban) az átlagot meghaladó a munkanélküliségi ráta, és a mezőgazdaságból esetlegesen felszabaduló munkaerő a munkanélküliek számát vagy a foglalkoztatottak arányát csökkenti majd. A magas munkanélküliség mellett részben a gazdaság további szegmensei is a munkanélküliséget növelő átszervezés (Lengyelország) előtt állnak, részben nagyon gyenge a tercier szektor munkaerőt felszívó képessége (Lettország és Litvánia). A magas mezőgazdasági munkaerő ebben a három gazdaságban egyértelműen a konvergencia egyik problémája lesz az elkövetkező években.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.