Alapszerződéses kötelezettségek teljesítése is a tétje a héten Dublinban sorra kerülő nem hivatalos uniós bel- és igazságügyi miniszteri találkozónak. Hét évvel ezelőtt forradalmi döntésnek minősült, hogy az akkori amszterdami csúcstalálkozón elvi egyetértésre jutottak a bel- és igazságügyi együttműködés számos elemének "közösségiesítésében". Azt jelentette ez, hogy ezeken a területeken a tagországok késznek mutatkoztak lemondani a vétójogukról (elfogadva a minősített többségi szavazási rendre való áttérést), hajlandók voltak átengedni a kizárólagos kezdeményezési jogot az Európai Bizottságnak, és beleszólást adni az Európai Parlamentnek, illetve az Európai Bíróságnak.
A döntés kipárnázását szolgálta, hogy listát alkottak azon témákról, amelyek ennek hatálya alá kerülhetnek, illetve, hogy hosszú kifutást hagytak mindennek végrehajtásához: a szerződés értelmében csupán annak hatálybalépése után öt évvel kerülhet rá sor. A lista főbb tételeit a közös vízumpolitika kezelése, valamint a külső határok védelme és a migrációs ügyek menedzsmentje alkotta. Az amszterdami szerződés pedig 1999. május 1-jén lépett életbe, így éppen a bővítéssel egy időben, az idén májusban volna esedékes a "beélesítése".
Ami a "lista" fontosabb elemeit illeti, 1999 őszén, a finnországi Tamperében az EU állam- és kormányfői ismét visszatértek a bel- és igazságügyi csomaghoz, immár számos területen konkretizálva a két évvel korábbi elvárásokat. A "tamperei tíz pont" alapvetően azt célozta, hogy mintegy lefordítsák az elvi egyetértést napi teendőkre. Ezek végrehajtásához többnyire szintén az "amszterdami" határidőt tűzték ki, azaz 2004. május 1-jét.
A januárban hivatalba lépett ír EU-elnökségnek mindezekkel szembesülve is kellett tehát munkához látnia, miközben az olasz elnökségtől átvett "örökség" több területen is problémákat vet fel. Kellemes kivétel a vízumpolitika, lévén, hogy a vízumkérdés kezelését - a közösségi és a "schengeni" vízumlista egységesítésével - lényegében már közösségi hatáskörbe helyezték. Több vesződséggel jár, de szintén még a határidős megegyezés esélyével kecsegtet a leendő közös határőrizeti ügynökség felállításának ügye, tekintve, hogy az elvi kérdéseket már tisztázták. A határőrizeti ügynökség létrehozása nem vonhat el hatásköröket a nemzeti hatóságoktól és határvédelmi tevékenységtől - nincs tehát szó "közösségi határőrség" felállításáról -, hanem feladata mindenekelőtt a koordináció, a határőrizeti normák egységesítése, a befutó információk értékelése, a képzés, a tagok által igénybe vehető drága eszközök nyilvántartásba vétele és hasonlók. A következő hetek vitái itt főként a konkrét megvalósítás - szervezeti felépítés, személyi feltételek - körül folynak, beleértve a leendő ügynökség székhelyének meghatározását is (ez utóbbira amúgy Magyarország is igényt jelentett be).
Helyben jár viszont a menekültügy. Két irányelvet is véglegesíteni kellene május 1-jére: a menekültek jogállását, illetve a velük szembeni eljárást meghatározni hivatott jogszabályokat. A leginkább vitatott kérdés, hogy vajon készüljön-e olyan közös lista, amelyik menekültügyi szempontból sorolja fel az úgynevezett biztonságos "származási" és biztonságos "harmadik" országokat - ahova tehát legitim módon vissza lehet küldeni az illegálisan érkezőket -, illetve hogy milyen eljárás keretében kezeljék az érintett személyeket.
Az amszterdami szerződés "beélesítésének" azon alapvető következményét tekintve pedig, hogy ez a vonatkozó témakörökben megszüntetné a vétójogot, végképp nincs még egyetértés. Egyes tagállamok úgy vélik, hogy célszerű megvárni a majdani alkotmányos szerződést, és annak keretében rendelkezni minderről, mások ragaszkodnának a májusi váltáshoz. Érdekes "ír hónapokra" van kilátás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.