A különböző okokból speciális felkészültséget igénylő, illetve országos ügyeket célszerűbb egy megfelelő képzettséggel bíró rendőrökből álló központi egységre bízni. Mindemellett a kisebb jelentőségű ügyekben sem szerencsés, ha egyetlen nyomozásban egymást követően több rendőri egységnek is el kell járnia - leegyszerűsítve ez a két, laikus szemmel is teljesen érthető gondolat húzódik meg a rendőrség bűnügyi szolgálatának tervezett átalakítása mögött.
A kormányváltást követően tervbe vett, azóta késő, majd a belügyminiszter által váratlanul "azonnali feladattá" tett átalakítás bejelentése nyomán lázas munka kezdődött a rendőrségen. Az elvek tulajdonképpen már évekkel korábban megjelentek. A gyakorlat a kilencvenes évek közepe óta sokkal inkább nyomozati jogkörök különböző hatóságok irányába történő széttelepítését tükrözte. Alig néhány éve még a rendőrség számos egységénél hármas tagolás élt. Utóbbi azt jelentette, hogy egyetlen ügyben is külön osztályok végezték a felderítő ("közkeletű" nevén titkos vagy operatív eljárást takaró), a nyomozó (nyílt eljárást ismeretlen tettes ellen folytató) és vizsgáló (a nyílt eljárásban ismert tettes ellen a nyomozást befejező) munkát. A felderítés különállása azóta megszűnt, de a nyomozó- és vizsgálóosztályok mindmáig elkülönülten működnek.
Ami a központi nyomozóegységek létrehozását illeti, a folyamat néhány betűszóval jellemezhető a legjobban: ORFK, KBI, SZBEI, PNYI, majd most a létrehozandó NNYI, azaz Nemzeti Nyomozó Iroda. 1996-ig az Országos Rendőr-főkapitányság keretein belül folyt a kiemelt ügyek vizsgálata. Tény, hogy az ezzel foglalkozó egységek feladata elsősorban a rendőrség egésze bűnügyi tevékenységének szakmai irányítása volt, így a nyomozások nem jutottak kiemelt szerephez.
Az 1996 végén létrehozott Központi Bűnüldözési Igazgatóság mint országos nyomozócentrum kialakítása így szakmailag indokolt volt, ám az új szervezet a kezdetektől szinte folyamatosan kereszttűzben állt. Ennek elsődleges oka létrejöttének körülményeiben, illetve a rendőrségi vezetők közötti feszültségekben keresendő: a KBI annak a Horn Gyulától származó és a koalíciós partner SZDSZ által "megfúrt" elképzelésnek a gyümölcseként született, amely szerint a Miniszterelnöki Hivatal keretei között kellett volna egy speciális, rendőrökből, ügyészekből, vámosokból álló, független nyomozóegységet létrehozni. A politikai kompromiszszum eredményeként létrejött KBI végül a rendőrség keretein belül maradt, és voltaképpen az ORFK addigi központi bűnügyi osztályainak új ernyő alá szervezését jelentette. Éppen születése körülményei miatt folyamatos különállásra törekedett a rendőrségen belül (politikai lobbizással elérte például költségvetése külön megállapítását, a szervezet eljárásairól nem tájékoztatták a felső vezetést).
Az Orbán-kormány hivatalba lépése után - a magát egyebek közt a Várhegyi Attila, a Fidesz volt választmányi elnöke elleni eljárással rendre exponáló - a KBI-t megszüntette, pontosabban Szervezett Bűnözés Elleni Igazgatóság névre keresztelte át. Maradt az épület, maradtak az emberek, a hatáskörök, jelentős különbséget jelentett viszont, hogy a központi egység visszatért az ORFK tényleges irányítása alá. A "saját nyomozóhivatal" gondolata azonban ebben a kurzusban is gyökeret vert: létrejött az APEH Bűnügyi Igazgatósága. A kifejezetten adó- és járulékcsalásokra szakosodott szervezet jól képzett szakembereket szívott el a rendőrségtől, magasabb jövedelmet ígérve. Létét - részben jogosan - az adóügyek speciális felderítési módjával indokolta. A szervezet minden megyében saját nyomozóhivatalokat alakított ki, hogy ezekkel együtt 2002-ben Pénzügyi Nyomozó Igazgatóság néven minden egységével visszatérjen a rendőrség keretei közé. A PNYI azonban gyakorlatilag ma lényegében szinte hasonló elkülönültségben dolgozik, mint eddig, jelentős számú civillel, és egységei a rendőrségtől külön épületekben is működnek.
A tervezett átalakítások szerint a rendőrség minden egységénél megszűnne a nyomozati és vizsgálati munka széttagoltsága, emellett pedig az SZBEI és a PNYI összevonásával létrejönne az új központi nyomozati csúcsszerv, melynek keretei között működne az EU-direktívákban is szereplő nagyobb létszámú kábítószer-bűnözés elleni egység. Az összevonások és a vezetői szintek párhuzamosan elrendelt csökkentése javíthat a jelenleg is jellemző, nem kis részben az évek óta folyamatosan zajló vagy lebegtetett átszervezéseknek köszönhetően kialakult belső rivalizáláson: ma a rendőri egységek jelentős része nem abban érdekelt, hogy információit megossza más osztályokkal, igazgatóságokkal, hanem saját létjogosultságát alátámasztandó "zárja" köreit. Amit lehet, megoldja saját hatáskörben, amit nem, azt elfelejti. E tekintetben sok múlik az új szervezet belső struktúrájának kialakításán, amiről egyelőre semmit nem tudni.
Kérdés az is, sor kerül-e olyan új prioritások meghatározására, mint például a bűncselekményekből, elsősorban gazdasági-pénzügyi deliktumokból származó összegek felkutatása. Az ilyen cselekmények nyomozásának egyetlen szervhez telepítése elvileg az évek óta alig tízszázalékos kármegtérülési mutató jelentős emelésére is lehetőséget adhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.