BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Interpellációs slágerek

Gazdasági és agrártémájú interpellációk hangzottak el a legtöbbször tavaly a parlamentben - derül ki az Országgyűlés 2003-as statisztikájából. A kormány munkájának ellenőrzésére hivatott eszköznek számító interpellációból a ténylegesen elhangzottaknál lényegesen többet, 1153-at mondtak volna el a honatyák, az összes benyújtott kérdés plénum előtti felvetésére azonban nincs technikai lehetőség. A szűrőn 230 interpelláció ment keresztül, míg azonban az 1153 benyújtott iromány között csak alig több mint tízszázalékos a koalíció által saját minisztereihez címzett felvetéseinek aránya, az elhangzottak között már 29 százalék.

A plénum előtt elmondott interpellációkban a legtöbbször Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert kérték válaszadásra (35 alkalommal), 33-mal második Németh Imre földművelésügyi miniszter, László Csaba pénzügyminiszter húszszal csak a harmadik. A pénzügy- és a gazdasági miniszter élt legtöbbször azzal a lehetőséggel, hogy helyette politikai államtitkára válaszoljon, László Csaba egyenesen több interpellációt "engedett át" helyettesének, mint ahányra maga felelt. A képviselőket a legkevésbé az esélyegyenlőségi tárca nélküli, a foglalkoztatási és az európai integrációért felelős miniszter munkája érdekelte (egy, illetve két-két interpelláció).

Tárcavezetők válaszát egy alkalommal sem utasította el a többség, ám 12 neki címzett interpellációból 11-szer "elbukott" Polt Péter legfőbb ügyész. A kormánypártok korábbi ígérete, hogy meghagyják az interpellációt ellenzéki műfajként a parlamentben, nem teljesült: az előző éveknél némileg alacsonyabb a 29 százalékos arány, de kevésnek aligha mondható. Az MSZP és az SZDSZ egyébiránt nagyjából egyenletesen szinte minden tárcavezetőnek biztosított egy-egy hazai vizekről érkező interpellációt, érdemi belső elégedetlenségről csak a szocialisták által az SZDSZ-es oktatási miniszternek címzett négy számonkérés árulkodhat. (DG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.