BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit javasol az ÁSZ a miniszterelnöknek?

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elkészítette javaslatait az ez évi költségvetési kiadások csökkentésére, a dokumentumot eljuttatták Medgyessy Péter miniszterelnöknek.

A miniszterelnök azután kérte fel az Állami Számvevőszéket a tanulmány összeállítására, hogy január elején Draskovics Tibor kijelölt pénzügyminiszter bejelentette: a költségvetési kiadásokat összesen 155 milliárd forinttal kell csökkenteni ahhoz, hogy az államháztartás ez évi hiánya ne haladja meg a GDP 4,6 százalékát.

Az ÁSZ javaslatai nem csak a kiadácsökkentésre vonatkoznak, az ellenőrző szervezet arra is felhívja a miniszterelnök figyelmét, hogy felül kell vizsgálni a költségvetési gazdálkodás és tervezés egészét és az államháztartási rendszer működését.

Az ÁSZ 24 oldalas véleményében kérdésesnek nevezi, hogy a kormány megítélése szerint miért célszerűbb a kiadáscsökkentő lépéseket csomagformájában, néhány fontos területre koncentrálni, a költségvetési törvény átfogó újragondolása, vagy egy pótköltségvetés benyújtása helyett.

Megemlíti azt is: nincs információ arról, hogy az idei költségvetés kockázatosnak ítélt fő bevételi előirányzatai teljesíthetőségének érdekében milyen kormányzati intézkedések történtek. Amennyiben ilyenekre nem került sor, úgy a számítások pontosítására, és a bevételi terv teljesítését segítő cselekvési program meghatározására van szükség a számvevők szerint. Az ÁSZ magas kockázatúnak tartja a társasági, a fogyasztási, illetve a regisztrációs adó tervezett növekményét és kockázatosnak minősíti az áfa és a játékadó előirányzatának teljesülését.

Az ÁSZ indokoltnak tartaná az államadósság portfóliójának soronkívüli áttekintését abban az esetben, ha a kormány kritikusnak értékeli az állami költségvetés egyensúlyi helyzetét.

A javaslatok első részének végrehajtása az ÁSZ szerint már az idén, illetve középtávon jelentős megtakarításokhoz vezethetnek. Ebben a fejezetben hívják fel a figyelmet arra, hogy a központi költségvetési intézményrendszer szűkítése érdekében tett lépések az ÁSZ megállapítása szerint sok esetben nem érték el céljukat. Esetenként az átalakítások, alapítványok, társaságok létrehozása többletköltséggel járt.

Az ÁSZ sürgeti a költségvetés alapját biztosító makrogazdasági tervezés jelenleg alkalmazott módszereinek újbóli átgondolását. Hozzáteszik: az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy ezen a téren nem történt érdemi előrelépés.

Az ÁSZ emlékeztet arra, hogy a privatizáció eredményeként jelentősen leszűkült az ÁPV Rt.-nél lévő állami tulajdonú gazdaságok köre. Ugyanakkor gomba módra szaporodtak a minisztériumok, az állam tulajdonában lévő gazdasági társaságok. E kör évente mintegy 85 milliárd forintos költségvetési támogatásban részesül, kizárólag állami feladatot lát el, minisztériumi irányítás alatt áll és számláit kereskedelmi bankok vezetik. Az ÁSZ véleménye szerint első lépésként a társaságok kincstári rendszerbe vonásával, az állami feladatok vállalkozásba adási eljárásrendjének újragondolásával és számuk radikális csökkentésével számottevő megtakarítás érhető el.

A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásával és elszámolásával az ÁSZ szerint komoly gondok vannak, ezért szükségesnek tartják a belső ellenőrzés erősítését és az előirányzatok megalapozottságának növelését.

Az önkormányzati gazdálkodással összefüggésben új szabályrendszer kidolgozását sürgetik, amely a központi költségvetésből származó, pályázati úton igénybe vehető támogatási keretösszegek rugalmasabb felhasználását teszi lehetővé. Az ÁSZ - ahogyan korábban is - kezdeményezi az önkormányzati, illetve a közbeszerzési törvény módosítását.

Az ÁSZ bírálja a fűnyíróelvű létszámleépítéseket, amelyeknek komolyabb megtakarítást eredményező hatása nem lehetett. Javasolják, hogy objektív funkció és feladatelemzéssel tárják fel a kormányzati és a hatáskörében működő közintézményi struktúrában a párhuzamosságokat.

Az ÁSZ tapasztalatai szerint a normatív létszám megtakarítási intézkedések hatására az utóbbi hónapokban jelentősen növekszik az állami tulajdoni többségű gazdálkodó szervezetek száma.

Javasolják a programfinanszírozással, vagy egyéb módon kiváltható költségvetési és más források alapszerű kezelésének megszüntetését, és ezáltal az elkülönített állami pénzalapok számának csökkentését.(MTI)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.