BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mozgalmas volt az év vége

Hiába erősödtek meg decemberben a fellendülésre utaló jelek, és hiába záródott az export-import dinamika, a magyar gazdaság mégis beleesett egy árfolyamválságba. A helyzetet csak a kormány takarékossági intézkedései enyhítették, de a bizonytalanság továbbra is fennáll.

Rendkívül mozgalmas december áll mögöttünk. A legnagyobb figyelmet kiváltó események természetesen a pénzpiacokon történtek. A forint árfolyama november végén, december elején jelentősen gyengült, rendkívül hektikusan ingadozott, és nem lehetett kizárni egy nagyobb árfolyamkrízist sem. A kialakult helyzetet nem kifejezetten spekulációs támadás okozta. Az érdeklődés általános hiánya mellett a gyengüléshez elegendőnek bizonyult október végén egy szereplő eladása, ami aztán beindította a "stoplossokat".

A kormány felismerte, hogy az év végi türelmi állapot ideiglenes lehet, a következő esztendő elején hagyományosan megnövekvő pénzpiaci aktivitás mellett már komoly gondba kerülhet a forint. Legfontosabb lépésként jelentős szigorításokat vezetett be a lakáshitelezés körében. Az alacsonyabb támogatás a kamatterhek növekedését jelenti az új szerződések esetében, a használt lakásoknál további lépésként 5 millió forintra csökkentették a felvehető kölcsön mértékét. A 2004-es költségvetés 3,8 százalékos GDP-arányos hiánytervének megvalósítása érdekében további elő-

irányzatok zárolását is bejelentette a kormány. A fenti intézkedések hatására erősödött a forint, láthatóan nyugodtabbak lettek a pénzpiaci szereplők.

A kormánydöntés nem titkolt célja, hogy visszafogja a gazdaság finanszírozási igényét, így az ország külső egyensúlyi pozícióját javítsa. Figyelembe véve, hogy a vállalati szektor beruházási aktivitása (és ezzel importigénye) a külső konjunktúra magára találásával növekszik, csupán a másik két nagy szektortól, a háztartásoktól és magától az államháztartástól remélheti a kormány a helyzet jobbra fordulását. Ebből a szempontból a lakástámogatások visszafogása

ideális döntésnek tűnik, hiszen egyszerre kapcsolja ki a költségvetésben ketyegő (igaz, jövőre még biztosan nem robbanó) "időzített bombát", és fogja viszsza a lakosság eladósodási kedvét. Így aztán a kormány megmenekülni látszik egy erősebb költségvetési megszorítástól, hiszen a döntésnek direkt hatása van a másik szektor finanszírozási képességére.

Felmerül a kérdés: Vajon ha a lakosság elsődlegesen a jövőben várható jövedelmétől teszi függővé fogyasztását, megtakarítását, megváltoztatja-e ez irányú magatartását a hitelkondíciók megváltozása miatt? Ha ránézünk a 30 százalékos teljes hiteldíjmutatókkal arató áruhitelekre, meglehetősen elbizonytalanodhatunk. Azok, akik előtt esetlegesen bezárult a lakásvásárlás lehetőségének kapuja, vajon jövedelmükkel ezután a bankba, értékpapírpiacra rohannak-e, vagy ha már úgyis elköltésre szánták, gépjármű- és áruhitelek törlesztésére fordítják? A kormány ezzel az eszközzel aligha korlátozta olyan mértékben a vásárlási, eladósodási lehetőségeket, hogy az a lakosságot jelentős többletmegtakarításra ösztönözze. Így tehát nem kizárt, hogy a következő esztendőben a kormány további intézkedésekre kényszerül.

A harmadik negyedévben 0,8 százalékkal növekedett a GDP az előző negyedévhez képest, ami azt bizonyítja, hogy gyorsul a magyar gazdaság. Termelési oldalon az ipar jó teljesítménye magyarázhatja a GDP magasabb növekedését, felhasználási oldalon pedig az export-import olló záródásában nyilvánul meg a korábbinál nagyobb növekedési ütem. Az egy évvel korábbi szinthez képest 4,4 százalékkal volt magasabb az állóeszköz-felhalmozási tevékenység. Külön örvendetes, hogy a kapacitások a feldolgozóiparban bővültek látványosan: itt 26,7 százalékos dinamikát mért a KSH.

A kedvező növekedési adatok és a bejelentett kormányzati intézkedések ellenére azonban továbbra is megfigyelhető némi bizonytalanság a pénzpiacokon. Ennek alapvetően az az oka, hogy azok a gazdasági tényezők, melyek a zűrzavaros piaci helyzethez hozzájárultak, még mindig fennállnak. Igaz ugyan, hogy októberben "összeért" az áruk export- és importdinamikája, de a folyó fizetési mér-

leg hiánya tovább növekedett.

Ugyanígy csupán a korábbinál biztatóbb kilátásokról lehet beszámolni a költségvetés alakulásának esetében is, jelentősebb derűlátásra okot adó adatok azonban még itt sem láthatók. (Ráadásul a Pénzügyminisztérium az eredeti 4,5 százalékról - többszörös korrekciót követően - már 5,2-re emelte a GDP-arányos hiányra vonatkozó várakozását, és az idei hiány a 2004-ben esedékes zárszámadásig még tovább hízhat.)

Mindkét esetben a jövő év első hónapjai lehetnek kiemelt jelentőségűek, amikor statisztikai szempontból zárul a 2003-as év, illetve kiderül, milyen lesz az új esztendő nyitánya. A fizetési mérleg helyzete nem csupán a kockázati megítélés szempontjából fontos: a gazdaság finanszírozási igényének azért is csökkennie kell, mert a külföld könnyen találhatja úgy (erre példa az elmúlt hetek viharos fejleményei is), hogy portfóliójában túl nagy súlya van hazánknak. Ez elsősorban az államháztartási pozícióra vonatkoztatva fontos. Óvatosságra int a novemberi inflációs meglepetés is. Éppen ezért a jegybank nem is csökkentette a válság idején 12,5 százalékra emelt kamatszintet. (MI)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.