Nehéz tisztán látni a magyar tejpiacon: az érdekelt felek egymásra mutogatnak, miközben januártól semmiféle állami szabályozás sem érvényesül. A problémák gyökere alighanem négy-öt esztendővel ezelőttre nyúlik vissza, amikor még a tejtermelés tisztes jövedelmet hozott a tehenészeteknek. A feldolgozóknak akkoriban komoly erőfeszítésbe került a nullszaldó elérése is, ezért a piacon keletkező tejfelesleg levezetésének költségeit már végképp nem akarták teljes egészében magukra vállalni. Ezért a problémát úgy hidalták át, hogy a Tej Terméktanács (TT) égisze alatt létrehozott exporttámogatási alapot fele-fele részben a gazdák és a tejüzemek adták össze, míg a minél nagyobb uniós kvótát elérni kívánó állam a termelés ösztönzésére ugyancsak jókora mennyiségű, belföldön eladhatatlan tej felvásárlását vállalta.
Bár a gondolat jó volt, s évekig sikerült is kellő rugalmassággal eltüntetni a felesleget, a piaci folyamatok a rendszert tavaly végképp ellehetetlenítették. Az esztendők során ugyanis valóban megindult a termelés növekedése, amivel a belföldi fogyasztás nem tartott lépést. Így viszont a kiviteli támogatási igény megnőtt, egyre nagyobb terhet hárítva a terméktanács tagjaira.
Ezzel egy időben megkezdődött a termékvonal jövedelmének újraelosztása is. A szétaprózott kapacitású, tőkeszegény termelőknek fizetett felvásárlási ár 1996 és 2002 között 110 százalékkal emelkedett, miközben a piaci ár 120, a zacskós tej bolti ára pedig 144 százalékkal nőtt. (A fogyasztói árak ezalatt átlagosan 96,62 százalékkal emelkedtek.)
Mindebből a gazdák úgy érzik: korábbi hasznuk egy részét a feldolgozók teszik zsebre.
A feldolgozók oldaláról nézve azonban pontosan érthető az árleszorítás: a 2002-es mérlegek alapján a legnagyobb tejipari cégek üzemi és mérleg szerinti eredménye egyaránt esett. Árnyalja a képet, hogy a KSH adatai szerint bár a feldolgozók egyre kevesebb tejet vásárolnak fel, árbevételüket mégis képesek voltak az inflációnak megfelelően növelni. A tej felvásárlási ára ugyanakkor a bevételnek stabilan 69-70 százaléka, vagyis a cégek eredményességének romlását más jellegű költségeik gyorsabb növekedése okozta.
Az utóbbi években a feldolgozók jövedelmezőségük javítására számos intézkedést hoztak. Nemcsak a felvásárlási és értékesítési árak közti ollót nyitották szélesebbre, de forgalmazni kezdték a korábban hulladékként kezelt agyagokból előállított reggeli vagy tejitalt is. Csakhogy ez jókora fogyasztói réteget vont el a tejtől, miközben az egyre feljebb srófolt árak miatt a boltokban már feltűnt az olcsó szlovák UHT tej, s terjednek a tejfölt és a vajat helyettesítő növényi alapú termékek is. Sőt, a gyümölcsjoghurtoknál a magyar termékeknél nemritkán 10-20 százalékkal is olcsóbbak a drágább tejből készült, de exporttámogatást élvező német készítmények.
Mégsem ezek a trendek vezettek önmagukban a piac 2003. végi összeomlásához, hanem az, hogy az állam megszegte korában tett piactisztítási ígéreteit. Nem az okozta az igazi gondot, hogy a vállalat 200 millió liter helyett csak 160-180 millió liternyi felszívásáról gondoskodott (ezzel a feldolgozók szerint mintegy 2 milliárd forintos többletköltséget okozva nekik), hanem hogy a szerződés felrúgásával a feldolgozók feljogosítva érezték magukat arra, hogy - a termelőkkel kötött éves szerződéseikkel ellentétesen - drasztikusan csökkentsék a felvásárlási árakat.
A gazdák szerint a Gazdasági Versenyhivatal figyelmét is fel kellett volna hogy keltse, hogy a piacon a vevők egységesen, egy időben 60-65 forintra csökkentették felvásárlási áraikat. Ezzel viszont a termelői ár már végképp nem fedezi a gazdák szerint az idén már 75-82 forintos előállítási költséget.
Pedig a korábbi 72 forintos ár alapján - figyelembe véve az eltérő beltartalmi előírásokat - kilónként (1 kiló tej mintegy 1,03 liter) mintegy 0,28 eurós árat kapunk, ami uniós viszonylatban korántsem irreális: Dániában 0,32, Finnországban 0,36, míg Olaszországban például 0,39 euró volt egy kiló tej átlagos átvételi ára tavaly. Ráadásul az exportálóknak - figyelembe véve a kapott exporttámogatást - egy liter tej átlagosan már így is csak 65 forintba került (ez lényegében a szlovák árral azonos), míg az unió átlagos átvételi árát hazai szabványokra korrigálva 78,1 forintot kapunk. Ezért a gazdák nem értik, miért volna szükség az átvételi árak újabb csökkentésére, hiszen a Magyarországon tejet felvásárlók az uniós piacokon versenyelőnyben kellene hogy legyenek, hiszen a nyersanyagköltség mellett a hazai bérek is jóval szerényebbek.
A termelők szerint a szlovák és a lengyel tej sem jelent túl nagy veszélyt, hiszen északi szomszédunknál igen alacsony az exportálható mennyiség, míg a lengyel tehenészetekben a minőség hagy kívánnivalót maga után. Az ország uniós derogációt kapott az első osztályú tej felvásárlásának megszüntetésére, így a mostani, hazainál alacsonyabb, 25 eurós felvásárlási átlagár még ezt a hatást is tükrözi. (Az extra minőséget el nem érő tej itthon január elsejétől emberi fogyasztásra már nem használható.)
Az év végén kialakult helyzetet csak súlyosbítja, hogy a minisztérium egy technikai malőr nyomán január elsejétől mindenféle piaci rendtartást megszüntetett, s egyik napról a másikra nemcsak a termelőknek adott támogatások szűntek meg, de eltűnt a piaci irányár is, amelyre sok felvásárlási szerződés hivatkozik. Tovább növeli a cégek bizonytalanságát az is, hogy még ma sem tudni, hogy uniós csatlakozásunkig a tavalyihoz hasonló, vagy inkább az EU rendszabályaihoz hasonlatos elvek lesznek-e érvényben.
A minisztérium kivonulása nemcsak azért nehezen érthető, mert az agrárium szabályozásában világszerte részt vesz az állam, hanem azért is, mert a termelés növelése az egész ország érdeke. A kiharcolt uniós kvótáinkat ugyanis könnyen elveszíthetjük, ha tovább csökken a hazai tejtermelés.
A vertikum összehangolására hivatott Tej Terméktanács tagjaiban közben annyira megingott a termelők bizalma, hogy új érdekképviseletet kezdtek szervezni, hogy kiegyenlítsék a tejüzemek és a gazdák közötti erőkülönbséget. Úgy vélik ugyanis, hogy a feldolgozók önbevallása alapján adott fix exporttámogatások ellentétesek a tehenészetek érdekeivel. Miközben ugyanis az unió a nagyobb feldolgozottsági fokú, illetve több nyerstejet felemésztő tejszín, tejföl, vaj kiviteléhez ad magasabb szubvenciót, addig a hazai rend inkább a gyártók jelenlegi termékszerkezetét követi.
Így az alacsony hozzáadott értékű tejek exportjához a TT közel tízszer nagyobb támogatást ad, mint az EU, s egy sor olyan sajtkészítmény kivitelét is támogatja, amelyet az unió nem. Különösen szembetűnő az eltérés a tejporoknál: a standardizált, homogén termék piacát a földrajzi adottságainak köszönhetően a világ legalacsonyabb önköltségével termelő Új-Zéland uralja. A mai támogatási rendszerben a TT a csendes-óceáni ország teljes komparatív előnyét ellensúlyozni akarja, ami hosszú távon aligha tartható.
A gazdák a májusi csatlakozásban bíznak, hiszen az uniós támogatási rendszer alighanem döntő termékszerkezet-váltást indít el az ágazatban. Emellett arra számítanak, hogy a csatlakozás után az eddig sok esetben nem hazai alapanyagot használó édesipar is vevőként jelenik majd meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.