BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bízik a deficit lefaragásában az IMF

A kedvező növekedési és szerkezeti kilátásokat ugyan beárnyékolja az ikerdeficit és a gazdaságpolitika hitelességvesztése, de az elengedhetetlen költségvetési konszolidációra bizalommal tekint az IMF. A jelentés szerint a hitelesség visszaszerzéséig nem szabad a kamatokat csökkenteni.

A várakozásoknál alapvetően enyhébbek a Nemzetközi Valutaalap (IMF) megállapításai Magyarországról. A valutaalap szakértői szerint az utóbbi időben a versenyképesség növekszik, a beruházások és az export élénkülése miatt várhatóan javul a gazdasági bővülés szerkezete. Ezzel együtt természetesen az IMF is úgy látja: a költségvetési és folyó fizetési mérleg fenntarthatatlanul magas deficitje rontja a kilátásokat, és tovább súlyosbítja a helyzetet a gazdaságpolitika hitelességvesztése. Előbbi kapcsán megjegyzi: ha az ikerdeficitet nem fékezi meg a gazdaságpolitika, az árfolyam- és kamatkockázatok magasak maradnak. Mivel a lakossági megtakarítások várhatóan a legjobb esetben is csak mérsékelten növekednek, és a teljes magánszektor megtakarítása várhatóan nem elegendő a magánberuházások növekedésének finanszírozására, így a folyó fizetési mérleg túlzott mértékű hiányának csökkentése kizárólag az alacsonyabb költségvetési hiány révén teljesülhet. Emellett a kisebb deficit az inflációcsökkentést is szolgálná.

A hitelességvesztés terén a dokumentum kiemeli: a közelmúlt gazdaságpolitikai intézkedései számos vonatkozásban csalódást keltőek voltak, és annak visszaszerzésének egyetlen módja szintén a költségvetési kiigazítást segítő határozott és konkrét intézkedések meghozatala.

A fenti kritikák ellenére az IMF szemlátomást bizalommal tekint hazánkra. A költségvetési konszolidációt - mellyel kapcsolatban sok piaci szereplő szkeptikus - kellőképpen ambiciózusnak tartja a jelentés, és a küldöttség megállapítja, hogy fontos intézkedések bejelentése történt meg. Ugyanakkor fontos, hogy a részletek is időben nyilvánosságra kerüljenek, mert így növelhető a hitelesség, és kedvezőbbek lesznek a piaci reakciók.

A küldöttség még a 120 milliárd forintos megtakarítás megvalósulása esetén is veszélyét látja annak, hogy a hiány a GDP 0,7 százalékával nagyobb lehet, elsősorban az előre jelzettnél esetleg alacsonyabb bevételek miatt. Éppen ezért az IMF sürgeti a hatóságokat, hogy gyorsan határozzák meg a célkitűzés veszélybe kerülése esetén megléphető, kiadási oldalt érintő intézkedéseket. Emellett a jelentés továbbra is tartalmazza a tavaly "bedobott" javaslatot: az államháztartási körben megvalósuló bérbefagyasztás a GDP 0,5 százalékának megfelelő megtakarítást eredményezhetne. A monetáris politika mozgástere rendkívül korlátozott, szögezik le a szakértők, akik szerint a piaci bizalom visszatérése - amelyet eltökélt költségvetési politika támogat - csak egy bizonyos idő eltelte után tenné lehetővé a kamatcsökkentést. Ez csupán a dezinflációval összhangban, a folyó fizetési mérlegnek a beruházások fellendülésével egy életképes pályára történő visszatérésekor, valamint a szélesebb értelemben vett nominális konvergencia esetén történhet meg.

Az euróövezeti csatlakozás kapcsán a jelentés azt írja, hogy a közös pénz bevezetésével járó előnyök egyértelműek; egy hiteles, megfelelően kitűzött időpont stabilizálná a várakozásokat, és minimalizálná a szükséges dezinfláció megvalósításának növekedési áldozatát. A gazdaságpolitikát jelentősen korlátozó, polarizált politikai légkörben egyértelmű, hogy az euró bevezetéséhez szükséges döntésekhez elengedhetetlen a nagyobb mértékű nemzeti összefogás.

Összességében a hivatalosan májusra elkészülő országjelentés előzetes megállapításai nagyjából egybecsengnek a múlt heti OECD-véleménnyel, sőt, úgy tűnik, a költségvetéssel kapcsolatban a valutaalap kevésbé kritikus.

A Pénzügyminisztérium megítélése szerint az IMF előzetes megállapításai azt tükrözik, hogy javul a kép a magyar gazdaságról. A PM közleményében szintén elengedhetetlennek tartja középtávon a további deficitcsökkentést, melynek fő eszköze a kiadási szerkezet áttekintése és az ellátórendszerek (egészségügy, önkormányzatok, lakásfinanszírozás, szociális ellátások) reformja. (MI)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.