Megszűnhetnek a közhasznú társaságok és a közalapítványok, mert eredeti céljaikkal ellentétben komoly visszaélésekre adnak alkalmat, és milliárdokat szívnak el a közszférából - értesült a Világgazdaság. Az igazságügyi tárcánál formálódó elképzelések kapcsolódnak a kormány takarékossági intézkedéseit megalapozó ÁSZ-javaslatokhoz. Így a törvény-előkészítő szakemberek megfontolandónak tartják, egyáltalán szükség van-e a kht.-ra mint szervezeti formára, illetve arra, hogy állami intézmények ilyen társaságokat hozzanak létre - tájékoztatta lapunkat Gadó Gábor helyettes államtitkár. Hozzátette: mérlegelni kell a közalapítvány sorsát is.
Az intézmény idővel legfeljebb kivételes esetben létezhetne, és helyébe a megerősödött civil szféra, a nem állami részvétellel működő nonprofit szervezetek, valódi magánalapítványok köre lépne. Az állam szerepe a normatív szabályozásra, illetve arra szorítkozna, hogy nyilvános, átlátható - konkrét programokat, feladatokat előtérbe helyező - pályáztatással támogassa a valódi civil szervezeteket.
Az államtitkár utalt arra: az új társasági törvény előkészítése során is napirenden van a kht. mint speciális szervezeti forma létjogosultságának vizsgálata, hiszen ez nem más, mint egy nonprofit kft. Közhasznúságát alapvetően nem a szervezeti formából nyeri, hanem abból, hogy megfelel a törvényes közhasznúsági kritériumoknak. Ha szükség is lenne rá, kérdés, helyes-e, hogy a minisztériumok, más állami intézmények - az államháztartási törvény hatálya alá tartozó, szigorú feltételek mellett működő - költségvetési szerv helyett kht.-kat alapíthatnak. Sok esetben a kht.-val bújnak ki a szigorúbb gazdálkodási szabályok hatálya alól. A kht. alkalmas a létszámleépítések ellensúlyozására is: a minisztérium megszünteti a kívánt számú köztisztviselői vagy közalkalmazotti státust, alapít egy kht.-t, és ott foglalkoztatja tovább munkatársait - immár a munka törvénykönyve szerint.
Hiába működik az államháztartási szabályozórendszer, ha bizonyos szervezetek kivonhatók a hatálya alól, hangsúlyozta Gadó Gábor. Rámutatott: hasonlók a problémák a közalapítványokkal is. A hozzáértők szerint a ma működő több mint 40 közalapítvány fele felesleges. A 90-es évek első felében a szervezeti forma létrehozásával az volt a cél, hogy korlátozzák az államháztartás, a minisztériumok magánalapítvány-rendelési buzgalmát. Sajnálatos módon azonban a közpénzek elszivárgásának megakadályozását célzó jogintézmény nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A minisztériumok - a kormány vagy a parlament közbeiktatásával - most nem magán-, hanem közalapítványok sorát hozzák létre, és ugyanúgy elfolynak a közpénzek, mint korábban. Vagyonuk döntő hányada - a felmérések szerint - közforrás. Sok esetben nem is közfeladatot látnak el, vagy ha igen, az nem igényli a közalapítványi formát. Felhasználhatók az állam feladatvállalásának elkenésére, arra, hogy olyan célokra folyjanak el közpénzek, amelyekhez az államnak semmi köze.
Az államtitkár szerint a közalapítvány és a kht. sorsa szakmai vitát igényel, és a történet végére egy-két éven belül pont kerülhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.