BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vihart kavart Balázs Péter

Kisebbfajta diplomáciai vihart kavart Balázs Péter uniós biztosjelölt a szlovák és a lengyel munkaerő beáramlásának esetleges korlátozásáról szóló felvetésével. Pozsony viszonosságot helyezett kilátásba, pedig az EU-csatlakozási szerződés csak részleges és nehezen alkalmazható védzáradékok lehetőségét ismeri.

Kisebbfajta vihart kavart Balázs Péter uniós biztosjelölt azzal, hogy leendő európai bizottsági tagként adott első interjúi egyikében felvetette a csatlakozási szerződésben biztosított védintézkedések alkalmazásának lehetőségét arra az esetre, ha a magas munkanélküliségtől sújtott Lengyelországból vagy Szlovákiából sokan indulnának meg a magyar munkaerőpiac felé (VG, 2004. február 9., 3. oldal).

Martin Danko, a szlovák munkaügyi minisztérium szóvivője közölte: ha az EU bármely tagállama bezárná munkaerőpiacát a szlovákok előtt, akkor Pozsony ugyanezt tenné vele szemben. Danko szerint mindazonáltal nincsenek arra utaló jelek, hogy Budapest ilyen lépésre készülne, "ez meglehetősen váratlan lépés lenne" - közölte a szóvivő.

A csatlakozási szerződés azonban igen korlátozott esetekben és pontosan meghatározott eljárás betartásakor ad lehetőséget a védintézkedésekre. A tíz újonnan csatlakozó között ugyanis alapvetően más a jogi helyzet, mint a tízek és a tizenöt régi tag között. A tizenötök az első két évben tetszés szerint korlátozhatják a tízek bármelyikének polgárai előtt a munkavállalást, s viszonosságként azok is így cselekedhetnek.

A tízek egymás közti viszonyában azonban a korlátozás lehetősége nem adott, csak a védintézkedéseké. Alapértelmezésben az új tagok között a teljes liberalizáció lép érvénybe. Ha azonban a tízek valamelyikének munkaerőpiacán fellépő vagy előre látható zavarok komolyan veszélyeztetik az életszínvonalat vagy a foglalkoztatottságot egy adott régióban vagy egy adott szakma tekintetében, az adott tagállam értesíti erről a bizottságot és a többi tagállamot, miközben biztosítja számukra a vonatkozó összes információt. A tagállam ezen információk alapján kérheti a bizottságtól, hogy az adott régióban vagy az adott szakma tekintetében "a rendes állapot helyreállítása érdekében" részben vagy egészben függessze fel a szabad munkaerő-áramlást, és állítsa vissza az engedélyezési rendszert.

Tehát alapesetben a bizottság dönt az ügyben. Mondani sem kell, hogy igen erős indoklási kényszer alatt van bármely olyan új tagállam, amely védintézkedéshez szeretne nyúlni. A csatlakozási szerződés csupán "sürgős és kivételes esetekben" teszi lehetővé, hogy ne a fenti eljárást tartsa be egy új tagállam, hanem maga függessze fel a teljes liberalizációt. Szakértők szerint nagyon valószínűtlen, hogy erre sor kerüljön.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.