BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak irányelvek az Eurostattól

Továbbra sem egyértelmű, lehetővé teszi-e az euró mielőbbi, akár 2007-es hazai bevezetését az uniós statisztikai módszertan felülvizsgálata. Az Eurostat tegnap meghatározta a nyugdíjpénztárak számbavételének irányelveit, ám konkrétumokról egyelőre sem ők, sem pedig a magyar kormányzati szervek nem nyilatkoznak.



Tegnap döntött az európai statisztikai hivatal abban a kérdésben, hogy milyen elvek szerint vegye figyelembe a magán-nyugdíjpénztári befizetéseket az államháztartási hiány számításakor. A kiadott közlemény azonban konkrét esetekkel nem foglalkozott, így még nem ítélhető meg egyértelműen, hogy a döntés milyen hatással lesz a magyar költségvetésre. Tegnap, lapzártánkig sem a Pénzügyminisztérium, sem pedig az uniós intézmény nem foglalt állást a témában.

A konkrétumokra nem csak Magyarország vár, komoly következményei lehetnek több csatlakozó társországban is. Szlovákiában például a nyugdíjreform megvalósításának időzítése függhet azon, hogyan kell a konkrét országban alkalmazni a tegnap kiadott irányelveket.

Az Eurostat szeptember 1-jén teszi közzé soron következő statisztikai revízióját, amelyben többek között az új tagországok magánnyugdíjrendszereinek kérdésében is hivatalosan állást foglal - tájékoztatták lapunkat a statisztikai hivatal illetékesei. A kérdésben az Eurostat állásfoglalása a döntő, a tagállamok pénzügyminisztereinek ebbe nincs beleszólásuk.

Szakértők szerint az Eurostat mostani elvi állásfoglalása - bár az konkrétan a csatlakozó országok egyikét sem említi - alapján valószínűsíthető, hogy Magyarország nem fogja tudni az államháztartás körébe átsorolni a nyugdíjalapokat. Lengyelországnak ezzel szemben fel kell készülnie arra, hogy az eddig államháztartási körben nyilvántartott pénztárak kikerülnek onnan, ami tovább fokozza Varsó fiskális problémáit.

Magyarországon a nyugdíjrendszer hárompilléressé tételével esett ki a költségvetési számbavételi körből a GDP mintegy 0,8-1 százalékának megfelelő mennyiségű járulékbefizetés. Ezt a központi költségvetés téríti meg az állami nyugdíjalapnak, vagyis a kiesett bevétel növeli az államháztartás hiányát. A probléma nem új keletű. Magyarország már a nyugdíjreform megvalósítása óta szorgalmazta a kieső járulékbefizetések beszámítását. A legfőbb érv pedig az, hogy a magán-nyugdíjpénztári megtakarítások - az állam felé fizetett járulékkal azonosan - nem generálnak keresletet, így a központi költségvetés által a nyugdíjalapba utalt kiegészítést sem kellene hiánynövelő tényezőként elszámolni.

Az esetleges kedvező uniós döntés melletti legfőbb érvünk az lehet, hogy hazánkban a magánpénztárak mögött a Pénztárak Garancia Alapja áll, amelynek hiteleiért az állam kezességet vállal. Vagyis, végső soron, a kötelező magánpénztári befizetésekkel vásárolt járulék az állami nyugdíjrendszer részét képezi.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.