Magyarországon kiemelkedő az innovatív vállalkozások részesedése a vegyiparban, amely a feldolgozóipar amúgy is magas, 28,8 százalékos átlagos arányának bő kétszerese. Ezenkívül a gépiparban - a villamosgép- és műszergyártásban - is, ahol 45 százalék feletti az innovatív cégek aránya - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közelmúltban végzett felméréséből. E szerint azonban a szolgáltatószektorban lényegesen kedvezőtlenebb a kép: az innovatív vállalkozások részesedése nincs 12 százalék. Ez abból is adódott, hogy míg az iparban viszonylag pontosan definiálható, hogy mi minősül (mi tekinthető) innovációnak, a szolgáltatásban kevésbé.
Az innovatív vállalkozásokon belül 70 százaléknyi foglalkozik termékinnovációval. A feldolgozóiparban csaknem háromnegyed az arány, a szolgáltatásban közel kétharmad.
A felvétel tanúsága szerint az innovációs tevékenység erősen összefügg a vállalkozások méretével. Az 500 főnél többet foglalkoztatók között a legnagyobb az innovatív vállalkozások aránya (42,9 százalék), de bizonyos gazdasági ágazatokban (például az élelmiszeriparban és az egyéb szolgáltatások között) a 250-499-es létszám-kategóriában érték el a legjobb eredményeket. Egy-két kivételtől eltekintve a kisebb szervezetek helyzete szinte minden ágazatban kedvezőtlenebb.
A vegyes vállalkozásoknál az átlag kétszerese az innovatív szervezetek részesedésének aránya, a csak hazai tulajdonú cégeknél ennél csaknem két százalékponttal alacsonyabb. Az összes vállalkozás több mint 86 százaléka volt kizárólag magyar tulajdonú, az innovatív cégeknek mindössze 76 százaléka.
A termékinnovációban a vállalkozások túlnyomó többségénél a fejlesztő döntően a saját szervezet (71 százalék) volt, átlagosan hasonló arányban fejlesztettek közösen, vagy főleg külső intézménnyel (16-13 százalék). Az eljárásinnovációnál valamivel magasabb a más szervezetek részvételi aránya. Az innováció ráfordításai között a legnagyobb részt az új technológia beszerzése tette ki (37 százalék), a kutatási, fejlesztési tevékenység és a gépek beszerzése hasonlóan egynegyed-egynegyed arányú. Az 50-250 főt foglalkoztató vállalkozásoknál az átlagos kétszeresét, 56 százalékot tettek ki a k+f ráfordítások. Az 500 főnél nagyobb cégeknél ez az arány a 10 százalékot sem érte el, bár az innovátorok több mint fele folyamatosan kutatott, fejlesztett.
Az innovációt ösztönző tényezők közül a vállalkozások csaknem háromnegyede a piaci részesedés növelését ítélte legfontosabbnak, s közel ilyen fontosnak a minőség javítását. A költségcsökkentés és a kapacitás növelése kisebb szerepet játszott a fejlesztésekben.
Az információforrások közül a vállalkozások a piacot, ezen belül a megrendelőket, az ügyfeleket, a vevőket tartották a legjelentősebbnek. Emellett még a cégen belüli, belső források a meghatározók. A felsőoktatási intézmények és kutatóhelyek fontossága az utolsók között szerepelt.
Az innovációt akadályozó tényezők sorában a megfelelő források hiánya volt az első, a második pedig a túl magas innovációs költség. Jelentős hátráltató ok a gazdasági kockázat és a megfelelő felhasználói fogadókészség is. Az információ hiányát kevésbé tartották gátnak.
A felmérés Magyarországon a maga nemében az első olyan volt, amely szélesebb körben, nagyobb mintán, egy hároméves időszakot felölelve mérte a vállalkozások innovációs tevékenységét. Az így szerzett információ nemzetközileg összehasonlítható formában áll rendelkezésre. (VZs)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.