Az egészségügyi kormánybiztos szerint januártól az egész országra kiterjedően elindulhat az egészségügyi ellátását szervező rendszer. Radnai György biztos abban, hogy az OEP és a gyógyintézmények közé ékelődő szervezőkkel hatékonyabb lesz a betegségek megelőzése és a gyógyítás, s már jövőre 50 milliárd tőkebevonásra kerülhet sor.
Azok pályázhatnak szervezőnek, akik az előírt szakértelemmel, s várható éves bevételük 10 százalékát kitevő tőkével rendelkeznek, s ennek felét fejlesztésekre fordítják. Az induló tőkét a szakmai befektetőkön (gyógyszer- és orvostechnikai gyártók) kívül például bankok, biztosítók, önkormányzatok s más vállalkozások adhatják. A betegek egészségügyi gyógyításához szükséges pénzt - immár a szervezők által optimálisnak vélt intézményekben - továbbra is az OEP fejkvóta alapján finanszírozza. A speciális, drága beavatkozásokat és a sürgősségi ellátás költségét azonban központilag fizetnék, ez az 1300-1400 milliárdos egészségbiztosítási alapból 300-400 millió forint.
Az ellátásszervezésről szóló törvénytervezetet, melyet a napokban küldtek szakmai véleményezésre, több egészségügyi érdekképviselet ellenérzéssel fogadta. Propagálói viszont a négy éve indított s akkor még irányított betegellátási rendszernek nevezett s egymillió embert érintő szisztéma tapasztalataiból kiindulva kedvezően fogadják az egész országra való kiterjesztését. Érvük: az ellátásszervezők érdekeltek a racionális betegutak kifürkészésében, mert a fejkvótából megtakarított összeget a velük szerződésben lévő egészségügyi intézmények fejlesztésére fordíthatják. Az OEP szerint egyébként e rendszerben alakult ki a háziorvos valódi "kapuőr" szerepe, mert ellenérdekelt a felesleges gyógyszerrendelésben, s a beteg is jobban járt, ha otthon gyógyulhatott.
Költségtakarékos ellátásról lévén szó, megkérdeztük a kormánybiztost: mi a garancia a szabad orvosválasztásra, s arra, hogy a betegek állapotuknak megfelelő kezelést kapnak. Radnai úgy érvelt: ma a többségükben kevés információval rendelkező betegek a kórházakkal és szakrendelőkkel állnak közvetlen kapcsolatban, az új rendszerben ellátásukat olyan profik szervezik meg, akik érdekeltek abban, hogy a betegek elégedettek legyenek a munkájukkal. Ugyanis a megtakarított fejkvóta háromnegyedét egészségügyi fejlesztésekre fordíthatják. Egyébként - csakúgy, mint most - nem lesz korlátozva az orvosválasztás, ám azt leginkább földrajzi okok gátolják. A beteg érdekét szolgálja az is, hogy az ellátásszervező csak akkor tud a költségeken spórolni, ha az állapotának megfelelő ellátást kap a beteg. Ha elhúzódik a gyógykezelés, a fejkvótából nem marad megtakarítás.
Radnai szerint törvényi garanciát kapnak az ellátásszervezők tulajdonosai is, ami alapján kiszámítható az árbevételük, a befektetésük megtérülése, ez utóbbit 8-10 évre becsüli. Jövőre akár 50 milliárdos tőkebevonásra kerülhet sor az ágazatban.
Tervek szerint 150-400 ezres populációkra alakulnának a szervezőközpontok, ezeknek kötelező a területükön működő egészségügyi intézményekkel szerződést kötniük. Radnai szerint, ha az adott kapacitás képes a lakosság ellátására, jól járnak az egészségügyi dolgozók is. Egyébként az ellátásszervezőnek lehetősége van arra is, hogy szükség szerint esetleg a minőségileg jobb és hatékonyabb ellátás érdekében a hozzá tartozó körön kívül is vásároljon egészségügyi ellátást. Ha a lakossági igényeket meghaladó kapacitások vannak egy-egy területen, a gyógyintézményeknek kell végiggondolniuk, hogyan hasznosítják azokat. Így az új finanszírozási rendszer elindítója lehet az egészségügyben elvárt szerkezeti átalakulásnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.