A szállítmányozó szövetségekhez tartozó cégek 2003-ban 235 milliárd forint nettó árbevétel mellett 6,3 milliárd forint adózás előtti eredményt értek el, ami 17, illetve 30 százalékkal több az előző évinél.
A Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetségének (MSZLSZSZ) rendes éves közgyűlésén a tavalyi sikeres éves eredményeket ismertetve Kautz István elnök hangsúlyozta: az EU-csatlakozással az eddigi nemzetközi szállítmányozás zöme belső piaci szolgáltatássá válik. A magyar speditőrök megfelelő alkalmazkodással és szakosodással ebben a helyzetben is megtalálhatják a kedvező piaci lehetőségeket - tette hozzá.
Szerinte a nagyobb magyar szállítmányozók, amelyek testre szabott szolgáltatásokat nyújtanak "talpon maradnak" az unió kiélezett versenypiacán is.
Kautz István szerint a szállítmányozói szakma jövőjét komolyan érinti az a kérdés, hogy tényleg keletebbre vonul-e a termelés. A könnyű árukat érdemes ugyanis akár Kínáig is elszállítani, mivel fuvarozás nem befolyásolja jelentősen e termékek árát.
Az MSZLSZSZ elnöke szerint a nagy nemzeti holdingok magatartását a természetes együttműködésnek kell majd jellemeznie a szállítmányozás területén, ami inkább elképzelhető, mint az esetleges fúziók.
Az elnök az EU-csatlakozással járó átmeneti nehézségek közül megemlítette az áfa-törvény gyakorlati alkalmazásával kapcsolatos bizonytalanságokat. Szerinte ugyanis a szállítmányozók rájöttek arra, hogy az új áfa-szabályok ellenérdekeltté teszik őket, hogy a magyar fuvarozókat bízzák meg. Kifejtette, hogy a mintegy 80 tagcég közül 17 árbevétele meghaladja az 5 milliárd forintot, ám ezek 64 százalékkal részesednek az összes árbevételből.
Kautz István közölte: a szállítmányozási ágak közül - a piaci részesedést tekintve - az első 34,4 százalékkal változatlanul a közút, majd 24,3 százalékkal a vasút következik. A légi szállítmányozás 9,3, a konténeres 8 százalékkal részesedik a piacból. A legjelentősebb növekedést 2003-ban az azt megelőző évhez hasonlóan 2,3 százalékkal a légi szállítmányozás érte el, ezzel szemben a közúti szállítmányozás 1,2 százalékkal mérséklődött.
Kautz István utalt arra, hogy a légi szállítmányozás további fejlődésre van ítélve, mivel az EU-ban az ágazatnak lényegesen magasabb a részaránya, mint Magyarországon. A következő években ezek kiegyenlítődése várható. A szállítmányozás területén a logisztika az, amely jelenleg is dinamikusan fejlődik az EU-ban, mivel a vállalatok számára potenciális költségcsökkentő tényező, így jelentős tartalékok vannak benne.(MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.