BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elnökválasztás EU-módra

Mindenki csak az amerikairól beszél, pedig alig több mint három hét múlva Brüsszelben is főembert választanak, ha nem is olyan nagy hatalmú funkcióba és ha nem is azonnal (az Európai Parlamentnek is döntő voksa lesz még a dologban). Cserébe a kombinációk száma máris nap mint nap szaporodik.

Minden történetnek van egy eleje: ez a mostani valahol még mindig Jacques Delors hajdani tízéves, legendák glóriájától (bár egyeseknek - például brit földön - inkább intő tanulságoktól?) övezett elnöki regnálásával kezdődik. És késői utóda, Romano Prodi sokkal kevésbé fényes mostani mandátumzárásával, no meg egy levegőben lógó EU-alkotmány várható születésével végződik. A kettő között van a sokak számára kellemetlen emlékű, idő előtt lemondani kényszerült Santer-bizottság.

Mindez összegződik tehát abban az örök kérdésben, hogy vajon mi jobb Európának: ha "erős" elnöke van a brüszszeli testületnek, vagy ha engedelmes végrehajtója csak a tagállami akaratoknak? Motor legyen Brüsszel, vagy transzmissziós szíj (megspékelve némi ellenőrző mandátummal) - igazából mindig is ez volt a dilemma. És a mindenkori reformviták mindenkori erőviszonyaitól függően variálódtak a nemegyszer végletes válaszok.

Igazából bizottsági elnököt választani nemcsak ezért nem könnyű, hanem mert a személy kiválasztásánál egy sor szempontnak meg kellett felelni. Ciklusokon át igyekeztek követni azt a normát, hogy lehetőleg déli országbelit kövessen egy északi, kis országbelit egy nagyból érkező, baloldalit egy konzervatív - és viszont. Igazából már ennek a három elvárásnak egyszerre megfelelni sem könnyű. De van itt még más is.

Bejön a képbe egy sor hagyomány: például az, hogy azonos ország lehetőleg ne delegáljon egy időben több, európai súllyal bíró intézmény élére vezetőket. Ezért hullott ki a holland Wim Kok a versenyből, hiszen a honfitársa lett a NATO-főtitkár. A dolog viszont megfordítva is működik: sokak szerint ezért is jelentette be már jó előre Pat Cox eddigi európai parlamenti elnök, hogy nem jelölteti újabb ciklusra magát, hogy ezzel jelezze: szabad tudna lenni június után például egy bizottsági megbízatásra.

Mindezt komplikálja, hogy az európai (bizottsági) "elnökválasztásnál" az Európai Parlament mondhatja ki a végső szót, aminek az újraválasztása viszont csak három nappal a - brüsszeli EU-csúcson esedékes - elnökjelölés előtt zárul. Márpedig a parlamenti ambíciók megnőttek, és immár nem csupán az - eddig relatív többségben lévő - néppárti honatyák mondják azt, hogy a leendő elnök politikai háttérországa legalábbis ne álljon konfliktusban a parlamenti, ma még ismeretlen többséggel.

Végül, az összes eddigihez járul a ma még bizonytalan kimenetelű "alkotmányozó" folyamat, ami szintén a csúcs idejére zárulhat le, s ami tovább finomíthat azokon a hangsúlyokon, hogy milyen befolyással bírhatnak majd a jövőben adott országcsoportok vagy éppen EU-intézmények. Aminek ismerete szintén nem volna felesleges annak eldöntéséhez, vajon "erős" elnök-e hát a kívánatos a bizottság élére, vagy sem?

Ki mindenki jöhet szóba az alig összefésülhető elváráshalmazzal szemben? Konzervatív oldalon szilárdan tartja helyét Jean-Claude Juncker luxembourgi kormányfő, ám esélyeit némileg rontja, hogy Prodi elődje is luxembourgi volt. Jól tartja magát Wolfgang Schüssel osztrák kancellár is, bár nála meg a Haiderékkel kötött politikai szövetség fekete posztó sokak szemében. Baloldalon Paavo Lipponen, korábbi finn kormányfő áll a lista élén, de versenyben van még a portugál Antonio Vitorino bel- és igazságügyi biztos is. Hozzájuk jönnek a potenciális kompromisszumos (liberális) jelöltek: a már említett Pat Coxtól a belga Guy Verhofstadt miniszterelnökön át a dán kormányfő Anders-Fogh Rasmussenig.

A tapasztalat arra int, hogy a végső egyezség esetleg nem várt platformokon is alakulhat. Például azon, ha az Európai Parlamentben a liberálisokkal abszolút többséghez juthatna a néppárti csoport, akkor annak fejében, hogy a kereszténydemokrata Hans-Gert Pöttering kivételesen öt éven át lehessen házelnök, a néppártiak megszavazhatják Cox bizottsági elnökségét. Mások arra utalnak, hogy egyes tagországokban ma már a leendő "gazdaságpolitikai elnökhelyettest" tartják az igazán fontos posztnak, aminek ellenőrzését például Berlinben fontosabbnak tekinthetik, mint magát az elnöki tisztet. S amiért cserébe a németek az utóbbi kapcsán alkudhatnak is.

Egy biztos: az amerikai választásoktól eltérően EU-szinten a lehetséges variációk száma a választás közeledtével nemhogy csökkenne, hanem folyamatosan növekszik. Szerencsére már nem sokáig.





Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.