Némi lengyel fenntartást leszámítva eldőlt, hogy az EU-tagországok beletörődtek a kettős többségen alapuló döntéshozás elfogadásába az alkotmányos szerződés kihordását célzó vitákban. A lehetséges számarány azonban továbbra is kérdéses.
"Senki sem beszél már Nizzáról" - summázta egy EU-diplomata a külügyminiszterek hétfői, rendkívüli tanácsülésén elhangzottakat a leendő alkotmány egyik legkényesebb kérdésének számító szavazati rendszer kapcsán. Egyedül a lengyel delegáció tartotta fontosnak jelezni, hogy Varsó "továbbra sincs még meggyőzve" arról, hogy a kettős többség jobb, mint a minősített többség eléréséhez szükség szavazati szint - illetve az ehhez kapcsolódó, országonkénti szavazatszámok - nizzai szerződésben rögzített formája. De hozzátették: a lengyel diplomácia is "kész a kompromisszum keresésére".
A hétfői fordulón az elnöklő Brian Cowen ír külügyminiszter nem konkrét számokhoz közelítő megállapodásra törekedett, hanem elsősorban annak tesztelésére, hogy a tagállami és népességi "kettős többség" milyen aránya tűnik a leginkább elfogadhatónak az országok számára.
Az ülésen kitűnt, hogy a kis- és közepes országok többsége a paritásos rendszert tartaná elfogadhatónak (amelyben 50-50, 55-55, vagy 60-60 százalékos többségre volna szükség mindkét komponens esetében). Közülük páran úgy fogalmaztak, hogy "maximum néhány százalékos eltérést" tartanak csak elfogadhatónak a két mutató között (a finn diplomácia például legfeljebb 5 százalékos különbséget tud csak elfogadni). A francia, német, brit, olasz és belga "ötös fogat" viszont a konvent által is ajánlott tagállami 50 százalékot a népességi 60 százalékkal párosítaná.
Végül, továbbra is kisebbségből alkudozik a nizzai rendszer feladásának két vesztese, a spanyol és a lengyel diplomácia, amelyek változatlanul kétharmados többséget tartanak szükségesnek a népességi oldalon. (Ez az, amit az országok többsége azon az alapon utasít el - Magyarországot is beleértve -, hogy így nagymértékben csökkenne a döntéshozás hatékonysága, mivel erősen megnőne a döntések blokkolásának a lehetősége.)
A hétfői egyeztetés további témája volt az európai parlamenti helyek számának esetleges módosítása. Ez mindenekelőtt a három legkisebb ország visszatérő igénye, szorgalmazva, hogy a jelenlegi háromról hatra emeljék a mandátumok országonkénti minimális számát. Szóvivők szerint a reagálások többségéből úgy tűnt, a többiek legfeljebb ötig készek felmenni, azt sem a már meglévő helyek újraosztásával, hanem a parlamenti létszám 739 főre emelésével. (Spanyol részről ugyanakkor itt is emlékeztettek arra, hogy "a nizzai döntés nem volt kedvező" Madrid számára - a spanyol honatyák 14 parlamenti helyet veszítettek a magas szavazatszámok oltárán Nizzában -, s hogy Spanyolország e téren kompenzációra számít.)
Elsősorban lengyel és olasz nyomásra ismét napirendre került a kereszténység tételes megemlítése az alkotmány szövegében. Úgy tudni, hogy hét ország határozottan támogatná ezt, míg elnökségi források szerint "az országok egy fontos csoportja" a szöveget a jelenlegi formájában tartja elfogadhatónak. A többiek - hírek szerint Magyarország is idetartozik - nyitottak a kérdés mérlegelésére. Közös nevező mindenesetre láthatóan nem alakult ki itt sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.