BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hússzövetség: áremelésre lenne szükség

A Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) szakértői szerint minimálisan 15 százalékos belföldi átadásiár-növelésre volna szükség ahhoz, hogy a feldolgozóüzemek tevékenysége legalább ne legyen veszteséges - mondta Menczel Lászlóné, a Hússzövetség titkára pénteken az MTI-nek.

Közölte: a szövetség szakértői az elmúlt hetekben felmérték a piaci viszonyokat és arra a következtetésre jutottak, hogy az áremelkedés folytatódik.

Adataik szerint ez év elején még a felvásárlási ár - élő súlyra számítva - átlagosan 217 forint volt kilogrammonként, jelenleg - a 24. héten - pedig már 255 forintot adnak egy kilogramm élő sertésért a piacon. Ez 18 százalékos alapanyagár-növekedést jelent.

Ehhez jönnek még a feldolgozás járulékos költségei, például az energia- és a szállítás-, továbbá a bérköltségek. Ez utóbbiak emelkedése is átlagosan legalább 10 százalékot tesz ki. Mindez Menczel Lászlóné szerint az önköltség átlagosan legalább 15-20 százalékos növekedését jelenti.

A Hússzövetség titkára rámutatott: a feldolgozók ugyanakkor belföldön átadási áraikban csak mintegy 8 százalékos árnövekedést tudtak elismertetni kereskedelmi partnereikkel. A lehúzott félsertés a múlt héten átlagosan 520 forint volt kilogrammonként.

Menczel Lászlóné szerint a sertésfelvásárlási-árak már közelítenek az uniós átlaghoz, mivel Magyarországon a hasított félsertésekre számított felvásárlási ár május utolsó hetében 1,25 euró körül mozgott átlagosan, míg ugyanez az unióban 1,33 euró volt kilogrammonként.

A fogyasztói árak viszont Magyarországon nagymértékben elmaradnak az uniós áraktól. Ott egy kilogramm karaj ára 7-10 euró között mozog, azaz mintegy 1.750-2.500 forint, míg Magyarországon alig haladja meg a 3 eurót, azaz 800 forintot. (MTI)

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.