BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiegészítő tervek a sztrádákhoz

Közel egymilliárd forintba kerül néhány autópálya korábbi terveinek szükségessé vált kiegészítése - tudta meg lapunk a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nél. Az áttervezéseket egyebek között az idén január 1-jén hatályba lépett sztrádatörvény, valamint a pályaszerkezeteket érintő, néhány héttel később megjelent műszaki előírások indokolják. A sztrádatörvény értelmében ugyanis előírhatóak a másodlagos nyersanyagok - elsősorban pernye, kohászati salak, bányameddők, építési és bontási hulladékok - felhasználása az előzetes szakértői vizsgálatok figyelembevételével, továbbá a hasznosításban érintettek (a felhasználandó anyagok tulajdonosai és az út építtetője) gazdasági együttműködése esetén. Ezt figyelembe véve pedig több, már engedélyezésre benyújtott tervdokumentációhoz képest eltérő töltésanyagot kellett betervezni.

Ez három, folyamatban lévő projektet érint: az M35-ös Görbeháza-Debrecen, és az M3-as Görbeháza-Nyíregyháza közötti szakaszon pernyét építenek be, az M6-osba pedig kohósalakot. Ezért szükségessé vált ezen - ez évben - induló projektek korábban készített terveinek átdolgozása: több engedélyezésre benyújtott tervdokumentációhoz képest eltérő töltésanyagot kell betervezni. Ahol a közelben nincs másodlagos nyersanyag, ott nem érdemes beépíteni, és emiatt áttervezni sem kell.

Az M3-as Görbeháza-Nyíregyháza szakasza terveinek átdolgozása 293 millió forintba (+ áfa) kerül, az M35-ös Görbeháza-Debrecen közötti pedig 35 millió forintba (+ áfa). Ezek az összegek azonban nemcsak a "pernyésítést", hanem több más kiegészítést, módosítást, illetve javítást is tartalmaznak. Így az áttervezéseket indokolják egyebek között a sztrádák pályaszerkezetét érintő, az idén január 26-án megjelent műszaki előírások is. Mivel ezek alkalmazása kötelező érvényű, a tervezés alatt álló szakaszok pályaszerkezetének áttervezése elkerülhetetlenné vált.

Az NA Rt. az áttervezéseknél - így az M3-as és az M35-ös esetében is - hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást alkalmazott. Az ok, hogy az előre nem látható körülmények folytán az építési beruházás teljesítéséhez az eredeti szerződésben nem szereplő kiegészítő építési beruházási munkának a korábbi nyertes ajánlattevővel való elvégzése vált szükségessé. Így az M3-as és az M35-ös kiegészítő tervezésére az újabb közbeszerzések eredményeként, az azokon ajánlattételre felkért Uvaterv Út-, Vasúttervező Rt. kapott megbízást.

Mindkét projekt kivitelezésére - mint arról korábban beszámoltunk - az NA Rt. tavaly decemberben írta ki az előminősítéses közbeszerzést. A pernyére áttervezett dokumentációt az ajánlati szakaszba jutott pályázók megkapták már - tudtuk meg -, és akkortól újra indult a beadási határidő.

Folyamatban van a PPP konstrukcióban épülő, és a kivitelezési pályázat első fordulóján túljutott M6-os érdi tető-Dunaújváros közötti szakasz áttervezéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárása is. Így ennek költségei még nem ismertek.

Lezárult a két "pernyésítésben" nem érintett projekt áttervezése is. Az M8-asnál még nincs közzétéve az eredmény. Így csak annyit sikerült megtudnunk, hogy az autópálya-szerkezet megváltozása tette indokolttá, és 12 millió forintba kerül. Az M7-es Zamárdi-Letenye közötti szakaszán pedig az előbbin kívül számos más feladat - a csomópont áttervezésétől a kisajátítási pótterven keresztül a lehatárolási tervig - is volt. Az 509 millió forintot meghaladó áttervezést - melyet szintén hirdetmény nélküli közbeszerzés eredményeként nyert el az Uvaterv - egyebek között a szakhatósági állásfoglalások indokolták. Ezek értelmében a korábban készült terveket javítani, kiegészíteni szükséges.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.