A már pályázati társfinanszírozással indult vagy most induló projektek hatására néhány éven belül a piac visszaigazolja majd azt a tételt, miszerint aki a támogatásokból kimarad, az lemarad.
Háromrészes cikksorozatunk előző két részében a pályázatokra vonatkozó általános információkon túl a mit, hogyan és mikor kérdésekre adott választ Varga Henriett, a MINOR HOL-DING szaktanácsadója, továbbá azt részletezte, mi a teendő akkor, ha elnyertük az áhított támogatást. Most a tanácsadó szerepét mutatja be.
A tanácsadó szerepe - "titkok tudója"
Sok tanácsadó cég foglalkozik NFT- (Nemzeti Fejlesztési Terv) pályázatok írásával. Bár az NFT-pályázatok mind a tanácsadóknak, mind az önállóan pályázóknak újdonságot jelentenek -- hiszen idén kerültek először kiírásra a Strukturális Alapok pályázatai --, mégis sok hasznos tapasztalatra tudtak azok szert tenni, akik az Előcsatlakozási Alapok (például PHARE) pályázatainak összeállításában részt vettek.
A tanácsadók közötti eligazodásban segít a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerepvállalása a pályázati tanácsadók képzésében, minősítésében. A nemrég lezárt Multiplikátor képzési program keretében országszerte több mint 400 tanácsadó kapott minősítést, köztük pályázatíró, tanácsadó cégek és szakmai szervezetek delegált szakemberei, köztük a MINOR HOLDING is -- említette Varga Henriett.
A holding közel egy éve hozta létre informatikai pályázatokra fokuszáló pályázati csoportját. Az azt megelőző években a vállalat k+f pályázati projektekkel tett szert értékes tapasztalatokra. A pályázatírás mint önálló szolgáltatás útján az ügyfelektől érkező igények indították el. A vállalat informatikai és pályázati szaktudásának összekapcsolása biztosítja a pályázatok valós szakmai megalapozottságát.
A pályázatírás fortélyait (hogyan rakjunk össze egy projektet) ma már sok helyen, viszonylag gyorsan el lehet sajátítani - hangsúlyozta a tanácsadó. - Egy vállalatnak arról kell döntenie, hogy belső erőforrást biztosít a pályázatokhoz, vagy tanácsadót vesz igénybe. Az összehasonlításhoz fel kell mérnie, milyen belső erőforrás-ráfordítást jelent a pályázatok és jogszabályok megismerése, helyes alkalmazása, ill. milyen költsége lehet annak, hogy saját kárán tapasztalja meg az esetleges buktatók következményeit.
A pályázati projekt tervezése, a hagyományos projekttervezéshez képest mindenképpen egyedi sajátosságokat mutat, igényli a pontos tervezést és a szakmai jártasságot: költségtervezésnél a különböző források összehangolását, a projekt időbeli ütemezését, felépítését, valós szakmai megalapozottságát és a pályázati követelményeknek való megfelelést.
A háttér-információkat, a külső tényezők ismeretét sem szabad elhanyagolni: a folyamatosan benyújtható pályázatok esetén tudni kell, hogy milyen elbírálási ciklusok várhatók, az éves keretösszeget az adott éven belül milyen megosztásban használják fel, vagyis hogyan érdemes időzíteni egy pályázatot.
Varga Henriett fontosnak tartotta megemlíteni, hogy 2004-től a pályázaton támogatást nyert vállalatokra is vonatkoznak a közbeszerzés szabályai. A támogatási jogcímekre eltérő szabályok érvényesek: például nagyberuházások esetében a magasabb értékhatáron arányosan csökken a támogatás intenzitása is. Vagy például az ún. "de minimis" típusú támogatások összege három év vonatkozásában maximum 100 000 eurónak megfelelő forintösszeg lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.