A KSH 2004 májusától rendszeresen közli az ún. változatlan adótartalmú árindex (VAI) alakulását. A változatlan adótartalmú fogyasztóiár-index az elemzési célra készült, kiegészítő jellegű mutatók közé tartozik, hasonlóan a maginflációhoz. Az ebbe a csoportba tartozó inflációs mutatók közös tulajdonsága hogy a gazdaság hosszú távú, kereslet-kínálati folyamatai okozta fogyasztóiár-változást mérik. Konkrétan, a most bevezetett változatlan adótartalmú árindex az ún. indirekt adók változásának az érintett árakra gyakorolt azonnali, közvetlen hatását szűri ki, azaz azt méri, hogy mekkora lenne az infláció, ha a viszonyítási (bázis) időszakhoz képest nem változtak volna a fogyasztói termékeket és szolgáltatásokat terhelő adók.
A változatlan adótartalmú inflációs mutató számítása nem ismeretlen az Európai Unióban, de egy nemzetközileg is standardizált mutató bevezetése csak a következő években várható. Magyarországon az indirekt adók harmonizációja és változása tette időszerűvé, hogy a hosszú távú inflációs folyamatok nyomon követése érdekében a fogyasztóiár-indexből kiszűrésre kerüljenek az áfa, a jövedéki és a fogyasztási adók változásai. (Az indirekt adók hatásának általános inflációtól való elkülönítésével már korábban is foglalkozott az MNB. Ferenczi- Valkovszki-Vincze: Mire jó a fogyasztói-ár statiszika, MNB Füzetek, 2000/5.)
Mit szűr ki a mutató?
Indirekt adónak minősülnek azon adók, ahol az adóalany és az adó teherviselője elválik egymástól, és az adó közvetlenül áthárítható a fogyasztókra.
A változatlan adótartalmú árindexből azon adófajták szűrhetőek ki pontosan, amelyek értéke vagy mértéke számszerűsíthető. Ebbe a körbe tartoznak a végső fogyasztói (kiskereskedelmi) ár százalékában kifejezett vagy forintban megadott (ún. tételes) adók.
Ezért a termelési folyamatot érintő adók (például ilyen az ökoadó vagy a környezetterhelési díj), ahol a termelés későbbi fázisaiban keletkező hozzáadott érték és jelentkező kereskedelmi árrés miatt csak hozzávetőleges becsléssel lehetne meghatározni az adó értékét a végső fogyasztási árból, a legtöbb országban nem szűrik ki az ilyen inflációs mutatókból.
A legtöbb fogyasztási cikk és szolgáltatás árát érintő áfa a végső fogyasztói ár százalékában van kifejezve, míg a dohány-, illetve az alkoholtermékeket érintő jövedéki adók a tételes adók közé tartoznak, így ez utóbbi két adónem változása szűrendő ki elsősorban a változatlan adótartalmú inflációs mutatóból. (A dohány jövedéki adója a tételes adó mellett százalékos adót is tartalmaz, de ezen százalékban kifejezett érték szintén a végső fogyasztói árból számolandó.)
A fogyasztási adó a termelői vagy az importár százalékában van kifejezve (például a kávé vagy az arany esetében), ezért a változatlan adótartalmú inflációból való kiszűrésük csak becsléssel történhet.
Nemzetközi gyakorlat
Egységes nemzetközi gyakorlat nem alakult ki az adóintézkedéseket kiszűrő inflációs mutató számításával kapcsolatban. A következő területeken figyelhetőek meg a legnagyobb különbségek.
A mutató tartalma. Az országok kisebb részében az indirekt adókon kívül kiszűrik a fogyasztói ártámogatásokat (mint negatív adók) is, így biztosítva az elszámolás szimmetriáját. A támogatások változása ugyanis szintén nem tekinthető a gazdaság keresleti-kínálati folyamatai által befolyásolt infláció részének, mert hasonlóan az indirekt adók változásához, jellemzően egyszeri adminisztratív intézkedésnek tekinthetők.
Egyes országokban becsléssel kiszűrik a termelési adókat is, de tekintettel számszerűsíthetőségük nehézségére, a jellemző gyakorlat az, hogy sem az ártámogatásokat, sem a termelést érintő adókat nem szűrik ki. Így, jellemzően külföldön is az áfa, a jövedéki és esetleg a fogyasztási adó típusú adókat szűrik ki a változatlan adótartalmú inflációs mutatóból.
A mutató képzése. Az indirekt adók árindexből való kiszűrésére alapvetően kétféle módszer kínálkozik: az ún. nettó, illetve a (KSH által is alkalmazott) ún. változatlan adótartalmú inflációs mutató számítása.
A nettó infláció esetén mind a bázis, mind a tárgyhónap esetében a fogyasztói árból vonják le az indirekt adókat. Az így kapott "nettó árak" változása jelenti a nettó inflációt. A módszer logikus; de gyakorlati hátránya, hogy a tételes adók miatt a nettó infláció akkor is eltérhet a hivatalos fogyasztóiár-indextől, ha nem is változtak az adómértékek.
A változatlan adótartalmú infláció ezzel szemben csak az adók változásának hatását szűri ki. A mutató képzésénél feltételezzük az adótörvények bázisidőszak-beli állapotban való változatlanságát. A mutató előnye, hogy csak akkor mutat eltérést a fogyasztóiár-indextől, ha a bázisidőszakhoz képest változtak az adók.
A számítás hazánkban
Az MNB a 2003. augusztusi inflációs jelentésben készített először becsléseket nettó jellegű inflációs mutatókra. Az elmúlt hónapokban a KSH - az MNB szakmai támogatásával - kidolgozta a változatlan adótartalmú fogyasztóiár-index magyarországi módszertanát.
A hazai változatlan adótartalmú árindex módszertanát a KSH május 11-i fogyasztóiár-index közlésekor mutatta be. (A változatlan adótartalmú árindex számításának módszertana. http://www.ksh.hu/pls/ksh/docs /hun/modsz/modsz04.html)
A fogyasztóiár-indexből a KSH kiszűri az áfa, a jövedéki, a fogyasztási adó és a személygépkocsi regisztrációs adóját. A fogyasztóiár-kiegészítések számszerűsítése hosszadalmas, ezért az ártámogatásokat jelenleg még nem szűrték ki.
A KSH a reprezentánsok szintjén végzi el az adóváltozások kiszűrését úgy, hogy a reprezentánsok súlya változatlan marad. A változatlan adótartalmú index egyelőre csak 2002 decemberéig vezették vissza, így jelenleg változatlan adótartalmú infláció havi indexe 2003. januártól, míg éves indexe 2004. januártól kezdődően áll rendelkezésre.
A mutató értelmezése
Közvetlen - technikai - hatás. Rövid távon a fogyasztóiár-index és a változatlan adótartalmú index különbségéből az adórendszer változásának közvetlen hatása fejezhető ki. Az indirekt adók ez év eleji emelésének hatása a fogyasztóiár-indexre 2004. júniusig mintegy 2,0 százalékpont volt. A 12 havi árváltozást mérő árindexben pedig 2,2 százalékpont indokolható az indirekt adók emelésével.
Közvetett hatás. Középtávon a mélyebb elemzések rámutathatnak a közvetett hatásokra is, mert a közvetlen adók változása nem 100 százalékban jelenik meg a fogyasztóiár-indexben. Már az első publikált adatokból látszik, hogy a kereskedők/szolgáltatók esetenként kereskedelmi árrésük rovására csak az adóemelés mértékénél kisebb mértékben emelték áraikat.
Az inflációs várakozásokra gyakorolt hatás. Hosszabb távon a változatlan adótartalmú index segítségével az indirektadó-emelés inflációs várakozásokra gyakorolt hatását lehet vizsgálni. Optimális esetben a gazdasági szereplők egyszerinek tekintik ezen adminisztratív intézkedéseket, és nem számítanak az inflációs folyamat gyorsulására. Amennyiben a feltételezések helytállóak, a változatlan adótartalmú index trendjét nem törik meg ezek az adminisztratív intézkedések.
Hasonlóan, indirektadó-csökkentések idején a változatlan adótartalmú infláció nyomon követése segít elkülöníteni az adócsökkentések miatt bekövetkező dezinflációt a hosszabb távon is tartós folyamatoktól. Ilyen elemzések lehetővé tétele a változatlan adótartalmú inflációs árindex számolásának és publikálásának fő célja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.