Noha hosszú hónapok bizonytalansága után a szlovákiai Zsolna (Zilina) mellett októberben megkezdődött a Hyundai-KIA autógyár építése, az ingatlankisajátítások körüli nehézségek szakértők szerint jól mutatják Szlovákia tőkevonzó képességének korlátait még az ilyen téren egyik legsikeresebb ágazatban, az autóiparban is.

Jelenleg az autóipar a világ vezető iparágai közé tartozik, s ez az előrejelzése szerint még legalább tíz évig így is marad, sőt az ágazat jelentősége még nőhet is. A globalizáció felgyorsulásával a világ vezető autógyártói igyekeznek gyengíteni függőségüket a hazai piactól. A dél-koreai Hyundai-KIA veszélyként érzékeli Kína alacsony termelési árainak következményeit - részben ez indokolja külföldi terjeszkedését is.

A következő két évben Szlovákiában mintegy 1,1 milliárd eurót beruházó cégeknek eddig nem sok babér termett az eladott járművek számát illetően. 2004 első nyolc hónapjának eredményei alapján Szlovákiában az új autók eladási listáján a 11. helyen végzett a Hyundai, a huszadikon pedig a KIA. Elemzők szerint Szlovákia, a befektetések jó hírnevű befogadó országaként, többek között fejlettebb úthálózatával Lengyelországot győzte le a koreai tandem befektetéséért való versenyben. Az új gyár 2006 novemberétől kezdődően évi 200 ezer autót állít elő, s 2400 munkahelyet teremt.

Ha felépül. A leányvállalat ugyanis épül ugyan, de törvényessége kérdőjeleket von maga után. A zöldmezős beruházás az első lehetséges akadályba ütközött: a beruházásra szánt "zöld mező" megvételének problémájába. Az építkezésre szánt telek tulajdonviszonya körül kezdődtek a problémák: a teljes 220 hektárnyi földterületből Ján Slota zsolnai polgármester szerint 30 hektár, a földtulajdonosok szerint 50 hektár a problémát okozó terület, amelyet tulajdonosaik az alacsony felkínált áron (140 korona/m2) nem kívántak eladni.

A beruházás a rendezetlen tulajdonviszonyok ellenére elkezdődött. Zsolna városának építési engedélyével megelégedve Slota Szlovákia legnagyobb beruházását látja városa közelében megvalósulni. A szakmai nyilvánosság viszont a legrosszabb helyi szociális-gazdasági jellegű intézkedésként értékelte Slota magatartását a földtulajdonosokkal való tárgyalásokon. A Gazdasági és szociális intézkedések Szlovákia régióiban elnevezésű projekt keretében gazdasági elemzők, vállalkozók, nem kormányzati szervezetek értékelik az önkormányzatok munkáját. A harmadik helyezést a fent említett negyedévben az a magas-tátrai kezdeményezés érte el, amely cseh partnereknek a főidényen kívül olcsó tartózkodást kínál - példa értékűen támogatva ezáltal a helyi vállalkozókat, megerőltető pénzügyi támogatás nélkül. Az elmúlt fél évben a tervezett Hyundai-KIA autógyár vitatott földterületének tulajdonosaival Slota nem tudott konstruktívan megegyezni, és magatartását is sok kritika érte a tárgyalások során.