Drágítja és megnehezítheti az EU-pénzek lekötését, hogy a pályázóknak a közösségi értékhatárt elérő vagy meghaladó közbeszerzéseknél 2005. január 1-jétől kötelező tanácsadót igénybe venni. Ahogy közeledik a határnap, úgy válik mind sürgetőbbé a lista, melyről hivatalosan szentesített tanácsadó választható.

Eddig több mint húszan jelentkeztek a Közbeszerzések Tanácsánál - közölte megkeresésünkre Fribiczer Gabriella illetékes osztályvezető. Szerinte a tanács a maga részéről mindent megtesz a névjegyzék mielőbbi kiadása érdekében. Amint a szükséges igazság- és pénzügyminisztériumi rendeletek megszülettek, a közleményt és kérelemmintát nyomban közzétették a Közbeszerzési Értesítőben és honlapjukon (www.kozbeszerzes.hu), s most fogadják és értékelik a kérelmeket.

A lista megszületését bonyolítja, hogy sokáig nem akadt biztosító, amely a közbeszerzési törvényben feltételként előírt felelősségbiztosítást vállalta volna. Végül az Allianz Hungária Biztosító Rt. megjelent a termékkel a piacon december 6-án. Azóta számottevő az érdeklődés, ám még kevesen kötöttek szerződést - tudtuk meg Sipos József ügyvezető igazgatótól.

Miután ezzel az utolsó akadály is elhárult a tanácsadói kérelmek megfelelő összeállítása elől, folyamatosan lehet jelentkezni a névjegyzékre - tájékoztatott a Közbeszerzések Tanácsának illetékese. A tanácsadók számát - szerinte helyes módon - a közbeszerzési törvény nem maximálta, így a lista tulajdonképpen soha nem tekinthető "késznek". Elismerte ugyanakkor, hogy csak 2005. január 1-jén tudják biztonsággal megmondani: van-e elég szakember ahhoz, hogy az ajánlatkérők teljesíteni tudják a közbeszerzési törvény előírásait.

A gyakorló közbeszerzők azonban már most aggódnak. Úgy gondolják, hogy a tanácsadói intézmény sem oldja meg azokat a problémákat, amelyeket az új közbeszerzési törvény idézett elő vagy elmulasztott rendezni.

A közbeszerzési tanácsadó vadonatúj magyar találmány, s nem "brüsszeli csipke", amit a közösségi jog alapján kellett volna létrehozni - véli Patay Géza gyakorlott "közbeszerző" ügyvéd. A jogalkotó a felelős közpénzfelhasználásra hivatkozva hozta létre ezt az új jogintézményt, ám alanyi jogon bárki felkerülhet a listára, aki a törvényben meghatározott feltételeknek megfelel. Idővel biztos kialakul az árfolyam is, ám amiből kevés van, az általában drágább -, jósolja.

A fejlődés gátjává válhat a jelenlegi magyarországi közbeszerzési rendszer, mert az kizárólag mennyiségi szempontok érvényesítésére képes, és nem tud mit kezdeni a minőséggel - állítja Kunos József, a közbeszerzési ügyekben nagy tapasztalatra szert tett Excellence Rt. vezérigazgatója. Szerinte fennáll a veszélye annak, hogy a "rohammunka" ellenére 2005. január

1-jétől nem lesz elég "listás" tanácsadó, és akik lesznek, azok is legfeljebb formális megfelelést biztosíthatnak a pályázóknak, érdemi garanciát nem. Mindennek következtében közbeszerzési eljárások sora akadhat el 2005 elejétől.

Segítheti a szakértőhiány megoldását a PHARE és ISPA előcsatlakozási alapoknál szerzett közbeszerzési tapasztalat elismerése, amit a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH), továbbá az európai uniós közbeszerzési koordinációs és szabályossági egység (ekke) is szükségesnek tartott, és az Igazságügyi Minisztérium szintén támogatott a tárcaegyeztetés során. Velikovszky László, az ekke vezetője szerint a hivatalos tanácsadó bevonása számottevő mértékben hozzájárulhat a közbeszerzési eljárások szakszerű előkészítéséhez, ezáltal az eljárás sikerességének biztonságát növelheti, ugyanakkor jelentős többletköltségekkel terhelheti az egyébként is forráshiányos költségvetést.

A becslések szerint csak jövő februárig több tíz millió euró értékben írnak ki közbeszerzési eljárást a kohéziós alap és elődje, az ISPA előcsatlakozási program nyertes pályázatai esetében. Öszszességében Magyarországon máris ugrásszerű a fejlődés a közbeszerzési piacon: a 2003-as 800 milliárd forint után az idén csaknem megduplázódik, 2005-től pedig évről évre szignifikánsan nőhet a közbeszerzésre kötelezett - hazai és uniós költségvetési forrásból finanszírozott - projektek összértéke.