BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elektronikus útdíjrendszer 2008-tól

Magyarországon 2008. januártól tervezik bevezetni a használattal arányos elektronikus díjrendszert a sztrádákon. A fuvarozók számítottak rá, de költségnövelő hatástól tartanak.

Használatarányosság és megfizethetőség - ez a két alapelve a tervek szerint 2008. január 1-jétől bevezetendő elektronikus sztrádadíjrendszernek - tudta meg a Világgazdaság Tóth Judittól, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivőjétől. A tárcánál már megkezdődtek ennek előkészületei. Ennek keretében megrendelik az előkészítő tanulmányokat, amelyekben egyebek között azt vizsgálják majd, hogy milyen az elfogadható díjszínt, milyen hálózatra - közút, gyorsforgalmi utak - terjedjen ki, mely szakaszok legyenek ingyenesek, milyen legyen a kategorizálás.

Miután ezekre a kérdésekre megszületnek a válaszok, készülhet a megvalósíthatósági tanulmány. Ez térne ki a részletekre, így például arra, hogy milyen legyen a szisztéma, mennyi ideig kívánják a rendszert üzemeltetni, melyik technika a leggazdaságosabb. Ez utóbbi eldöntése után a kiválasztott megoldásra a nemzetközi tendert várhatóan 2006-ban írják ki. Ettől számítva körülbelül 18 hónapot vesz igénybe a rendszer üzembe helyezése. A megvalósíthatósági tanulmányból derül ki az is, hogy milyen új jogszabályokra vagy módosításokra van szükség. A menetrend alapján 2008-tól indulhat az elektronikus díjrendszer Magyarországon.

Magyarország nincs késésben, hiszen az EU tavaly elfogadott irányelvei szerint a 3,5 tonna össztömeg feletti járművekre 2009 júliusától, a személygépkocsikra pedig 2011 júliusától kell bevezetni a használattal arányos elektronikus díjszedést.

A fuvarozói érdekképviseleteket nem lepte meg a miniszter bejelentése - mondták egybehangzóan lapunknak. Az EU-irányelveket ismerve benne volt a levegőben - fogalmazott egyikük. Az elképzelésről részleteket azonban nem tudnak, mivel az ügyben egyiküket sem kereste meg eddig a tárca. Az ország GDP-jét figyelembe vevő díjmeghatározást tartanak szükségesnek.

A miniszter által említett két szóba jöhető modell - szakértők szerint - különböző műszaki megoldásokat képvisel. A tavaly Ausztriában bevezetett rendszer mikrohullámú, és a világon 10-15 éve használják. Az EU-ban 15 országban használják az általunk osztrákként ismert modellt, és 15-20 millióra becsülik a használók számát. Európán kívül a többi közt Kanada, az USA, Chile, Brazília, Ausztrália, Japán, India, Malajzia is ilyen rendszert működtet.

A díjszedésben újdonságnak számít a Németországban az idén startolt műholdas technika, amelyet Angliában 2008-tól terveznek bevezetni. Svájcban 2001 óta működik egy hasonló, de némileg más koncepción alapuló rendszer. Hosszú távon (5-10 éven belül) ezt tartják hatékonyabbnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.