Benzináremelés: A kormány nem kompenzál
A kormány nem kíván kompenzációs eszközöket alkalmazni az üzemanyagár-változás kapcsán - mondta lapunknak László Boglár kormányszóvivő. A fuvarozók tragikusnak tartják, hogy mától újabb hét forinttal emeli a benzin és a gázolaj literenkénti fogyasztói árát a Mol Rt., így az utóbbi literenként már 247 forintba kerül. Szerintük ezt a vállalkozások nem tudják érvényesíteni a fuvardíjban. A Fuvosz számításai szerint járműtől függően kilométerenként egy-négy forint többletköltséget okoz a mostani újabb emelés - tudtuk meg Peredi Péter főtitkártól. Ez éves szinten több tíz ezer forintot jelent. Tagjaikat tavaly tájékoztatták, az idei fuvardíjaikat úgy állapítsák meg, hogy a várható (prognosztizált) jelentős üzemanyagár-növelést is fedezze. Aki ezt nem tette meg, az év hátralévő részében versenyhátrányba kerül - mondta a főtitkár.
A fuvarozók többsége már önköltség alatti díjjal dolgozik - fogalmazott lapunknak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese. Így újabb veszteséget okoz számukra a drágulás Az áremelés arra ösztönzi a vállalkozókat, hogy külföldön tankoljanak.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára az előbbi problémákon kívül szólt arról is, hogy a magas gázolajár miatt a hazai fuvarozók versenyhátrányba kerülnek a gabonaszállításnál is. Hiába kezdődtek meg erről a tárgyalások, félő, hogy külföldi fuvarozóké lesz az üzlet.
Mindhárman a jövedéki adó literenkénti mértékének a jelenlegi 85 forintról az EU-minimumra (75 forint) való csökkentését tartják megoldásnak. Erről év eleje óta folynak a szakértői tárgyalások a Pénzügyminisztérium képviselőivel. A korábbi mozgó jövedéki adó is napirenden van, de azt csak tüneti kezelésnek tartják. (MK)


