BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy ugrás előtt a kereskedelem?

Hatalmas szakadék tátong az európai és az amerikai kereskedelem termelékenysége között az utóbbi javára - állítja egy iparági tanulmány. Európa ugyanakkor rövidesen megkezdheti a felzárkózást, a kelet-közép-európai országok az éllovasai lehetnek a "nagy ugrásnak".

Óriási termelékenységnövekedés előtt áll az európai kis- és nagykereskedelem - állítja frissen közzétett tanulmányában a Conference Board amerikai gazdasági kutatóközpont. A neves intézet szakértői úgy vélik, a következő években végre beérhetnek azok a reformok, amelyeket a szektor a 90-es évek második felében kezdett meg. Különösen sokat várnak a Conference Board kutatói az elmúlt években végrehajtott informatikai beruházásoktól, de hangsúlyozzák - a jobbára amerikai mintára lezajlott - átfogó szervezeti és működési reorganizáció hatását is.

Biztatónak tartják a szabályozási környezetnek mind a nemzeti, mind az uniós szinten az elmúlt pár évben megfigyelhető változását is. Így a nyitvatartási idővel kapcsolatos, igen szigorú regulák enyhítését, a földterület-vásárlás korlátozásainak lazítását, valamint a munkaerő-piaci liberalizációt. A tanulmány készítői ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy a nyugat-európai üzleti környezet továbbra is túlszabályozott.

Az európai felzárkózás élén a kelet-közép-európai országok haladhatnak - mondta a Világgazdaságnak Bart van Ark, a Conference Board vezető közgazdásza, hangsúlyozva, hogy a régió minden szempontból kedvező feltételeket kínál a kis- és a nagykereskedelem számára. A szabályozási környezet már-már az amerikaihoz hasonlóan laza, a munkaerőpiac rugalmas, a gazdaságok növekedési potenciálja pedig kiemelkedő. Mindez a nagy kereskedelmi láncok további terjeszkedéséhez, a szerkezetváltás folytatódásához, s így gyors hatékonyságnövekedéshez vezethet - emeli ki Bart van Ark, hozzátéve, hogy van is mit behozni, hiszen az elmúlt 15 évben - a fejlődés ellenére - a kereskedelmi szektor termelékenysége nem nőtt számottevően.

A hatékonyságrobbanásra nagy szüksége lenne az európai kereskedelemnek, amely mostanra masszívan lemaradt amerikai riválisától. Bart van Ark becslése szerint a szektor termelékenysége Európában ma húsz százalékkal alacsonyabb, mint az Egyesült Államokban. Pedig a 80-as évek elején még nem volt számottevő a különbség, ám az információtechnológiai forradalom, az éles verseny és a liberális szabályozás által kiváltott, illetve lehetővé tett boomnak köszönhetően az amerikai kereskedelmi szektor gyorsan komoly termelékenységi előnyre tett szert. Az élen a nagy cégek (közülük is legelöl a Wal-Mart) jártak, amelyek saját száguldásukkal egyben az egész piacot rákényszerítették a hatékonyság növelésére.

A szakadék különösen a 90-es évek közepétől kezdett el nőni: a Conference Board tanulmányának adatai szerint 1995 és 2002 között az amerikai nagykereskedelem termelékenysége évi 8,5 százalékkal nőtt évente, szemben az európai uniós 1,5 százalékkal. Hasonló volt a helyzet a kiskereskedelemben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.