A kormány az "utolsó utáni" pillanatban felkarolta a Joint Venture Szövetség (JVSZ) projektjeit, amelyeket a közszféra versenyképesebbé tétele érdekében kezdeményezett. Fekete Istvántól, a JVSZ felügyelőbizottságának elnökétől megtudtuk: azok után, hogy Mosonyi György, a szövetség első embere bejelentette, kormányzati viszszajelzések hiányában feloszlatják az ebben a témában illetékes munkacsoportot (VG, 2005. június 3.), mégis "megmozdultak" a dolgok. A kormányzat újabb egyeztetéseket kezdeményezett a JVSZ-szel, és információink szerint esély mutatkozik arra, hogy egy a közigazgatás teljesítményének mérésére hivatott pilotprojekt - valamelyik közigazgatási szervnél - a közeljövőben beinduljon. Fekete István azt mondja: elképzelhető, hogy ismét megalakul a JVSZ-munkacsoport is.

A kormányzat álláspontjának változására utal, hogy Gyurcsány Ferenc a Befektetői Tanács keddi ülésén kiemelt feladatnak nevezte a közigazgatás hatékonyságának javítását, mondván, elsősorban ezen a területen érzékel "versenyképességi tartalékokat". Fekete István is úgy látja, az elmúlt tizenöt év legsúlyosabb adóssága, hogy ebben nem sikerült érdemi előrelépést tenni.

Mint arról többször beszámoltunk, a JVSZ a nyugat-európai és tengerentúli gyakorlatra és részletes hatástanulmányokra alapozott anyagok benyújtásával, külföldi és hazai szakértők felvonultatásával hosszú évek óta bombázza a kormányzatot javaslataival, amelyek célja a teljesítménymérés bevezetése a közszférában. "Nincs versenyképes gazdaság versenyképes közigazgatás nélkül" - hangsúlyozza minden fórumon Mosonyi György; ennek jegyében tavaly tavasszal döntés született arról, hogy két minisztériumban elindítják a szorgalmazott pilotprogramokat (VG, 2004. április 13.). Ezek azonban a későbbiekben elhaltak, így a JVSZ úgy döntött: az átfogó államháztartási reform előkészítését célozza meg, ám erőfeszítéseik - mint most kiderült: látszólag - kudarcot vallottak. A jelek szerint a témakör kommunikációjának fenntartása így is célt ért, igaz, a "felújított" konzultációk még nem fejeződtek be.

Fekete István egyébként itthonról is tud jó példát említeni. Mint elmondta, a szövetség tagjai és más üzletemberek többször panaszkodtak a Belügyminisztérium bevándorlási hivatalának nem ügyfélközpontú tevékenységére. A JVSZ felvette a kapcsolatot a hivatallal, megbeszélték a szolgáltatás iránti elvárásokat, együttműködési megállapodást kötöttek. Ennek következményeként - mondja Fekete István - ma a hivatal partnerként kezeli az ügyfeleket, szolgáltatóbarát módon bánik velük. A JVSZ-ben azt mondják: ezeket a mintákat kell általánossá tenni.