Gazdasági elemzések szerint az utak amortizációja évi 120-150 milliárd forintba kerül. Az előző évek elmaradásait és a szükséges fejlesztéseket is figyelembe véve legalább mintegy 150 milliárd forint kellene. Ám a 2006. évi költségvetésben – az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat helyébe lépő útpénztárban –, hasonlóan a korábbi évek gyakorlatához, ennél jóval kevesebbet irányoztak elő. Az országos közúthálózat (sztrádák nélkül) fejlesztésére (rekonstrukcióra és építésekre), fenntartására s üzemeltetésére a büdzséből 85,7 milliárd forint jut, amelyet EU-s források egészítenek ki. Az előbbi felosztásáról a gazdasági tárca a héten dönt – értesültünk.
Ez azonban az állagmegóvásra sem elég. Pedig a hazai közúthálózat burkolatának közel harmada minőségileg már így sem megfelelő, tíz százaléka balesetveszélyes. A 7300 kilométeres országos főúthálózat 40 százalékán zavarja a forgalmat az útburkolat hibája, egyenetlensége, elégtelen teherbírása és nyomvályúk miatti deformáltsága. A közel 23 ezer kilométeres mellékúthálózaton még roszszabb a helyzet, bár ennek „csak” 28 százaléka nem megfelelő a forgalom számára, de ebből több mint háromezer kilométeren burkolathiba miatti veszélyre figyelmeztető táblákat tettek ki. Az 5700 híd közül 384 teherbírása nem megfelelő, 868 híd szélessége elégtelen, a rossz műszaki állapot miatt pedig 963 azonnali felújításra szorul.
Információink szerint az idén a beavatkozásokra (út- és hídépítésekre, -felújításokra, -megerősítésekre) összesen 50,147 milliárd forintot terveztek, ebből az EU-s források (a rop és a kiop révén) együttesen 19,144 milliárd forintot tesznek ki. Mindez megközelítően 404 kilométert érint. (Az adatok a 11,5 tonnás járművek korlátozás nélküli forgalmát lehetővé tévő burkolatmegerősítési munkákat is tartalmazzák.)
A 11,5 tonnás burkolatmegerősítési programba az országos közúthálózat mintegy 30 ezer kilométeréből különböző paraméterek alapján jelölték ki a 7400 kilométer „törzshálózatot”. Magyarország a csatlakozási szerződésben vállalta, hogy a megerősítéseket 2008-ig 2265 kilométeren, ezen belül 2006-ig 1805 kilométeren megvalósítja. Az elmúlt évben 62,1 kilométert fejeztek be, nagyrészt kiopos finanszírozással, de a további munkálatok is jól haladnak. A programot az EU társfinanszírozásával, valamint EIB-hitelből fedezik. A jelenlegi legnagyobb ilyen burkolatmegerősítés a 35-ös főút Nyékládháza– Debrecen közötti szakaszánál van. A munka várhatóan az első fél évben fejeződik be.
A 2008. december 31-i derogációig fennmaradó mintegy 1300 kilométer tervezésének, kivitelezésének előkészületei is jól haladnak, sőt egyes munkák már elkezdődtek. A beruházások előkészítése 25-30, a megvalósítás pedig 10 százalék körüli állapotban van. A látványos, nagy munkák 2007-ben indulnak. Ezek közé tartozik például a 8-as főút Ajka és országhatár közötti szakaszának a megerősítése; a 4-es főút Monort és Pilist elkerülő szakasza, valamint Szapár és Karcag közötti megerősítése, s a 85–86-os főút csornai elkerülő része.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.