Térségünk többi országához képest jó, a régi EU-tagállamokhoz képest viszont elég gyenge eredményt ért el Magyarország a lisszaboni célkitűzések megvalósítása terén. A londoni CER kutatóintézet által készített és tegnap José Manuel Barroso európai bizottsági elnök által bemutatott rangsor a foglalkoztatási, kutatás-fejlesztési és egyéb versenyképességi célok teljesítését vizsgálja a huszonöt tagországban, továbbá Romániában és Bulgáriában. Utóbbiak – Lengyelország társaságában – a sereghajtó szerepét töltik be, de az új tagországok egyike sem került be a lista első tíz helyére. Ez a Bruxinfo megfogalmazása szerint lerombolja az angol nyelvű sajtó azon közhelyét, hogy az „új Európa” versenyképességét és dinamizmusát tekintve megelőzi a nyugati államok dinoszauruszait.
A régi tagországoknak azonban szemlátomást jót tett a bővítéssel érkezett impulzus. Barroso szerint az új tagállamok versenye Német- és Franciaországot is mozgásba lendítette, így az unió egészében véve lassan, de biztosan a huszonötök állam- és kormányfői által meghatározott liszszaboni célok megvalósítása felé halad. Párizs a foglalkoztatottsági mutatók javulása miatt lépett előbbre, Ausztria pedig azzal tudott dobogós helyre kerülni, hogy rugalmasabbá tette a munkajogi szabályokat. Dánia elsősége egyébként azt is mutatja, hogy a rugalmas, piacbarát munkaügyi törvények nem zárják ki a magas szintű szociális ellátást: Koppenhága nagyon hatékony át- és továbbképzési programokat biztosít a rászorulóknak.
A végső lisszaboni cél – tehát, hogy Európa a világ legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává váljon – persze még messze van. A 2000-ben útnak indított, majd tavaly megújított tízéves stratégia megvalósulásához húszmillió álláshely hiányzik, a tengerentúli versenytársakkal szembeni lemaradás a versenyképességben pedig nemhogy csökkenne, de inkább nőni látszik – összegzi a CER jelentése.
A CER mellett a napokban a brüsszeli Bruegel Intézet is kiadott egy jelentést a lisszaboni folyamatról. Ez is elég drámai képet fest a tagállamok teljesítményéről, jóllehet nem közvetlenül a célok megvalósulását vizsgálja. Az 1–12-ig terjedő skálán a huszonötök átlagosan 5,8 (Magyarország 5) pontot kaptak a nemzeti reformprogramok társadalmi beágyazottságára, tehát arra, milyen mértékben vesznek részt a parlamentek, a szociális partnerek és a civil társadalom a programok alakításában. A szerzők szerint vigyázni kell, nehogy elvétse az EU a lisszaboni agenda felé vezető utolsó kijáratot.
1. Dánia
2. Svédország
3. Ausztria
4. Nagy-Britannia
8. Franciaország
10. Németország
15. Magyarország
22. Szlovákia
23. Olaszország
24. Bulgária
25. Románia
26. Lengyelország
Forrás: VG-gyűjtés
1. Dánia
2. Svédország
3. Ausztria
4. Nagy-Britannia
8. Franciaország
10. Németország
15. Magyarország
22. Szlovákia
23. Olaszország
24. Bulgária
25. Románia
26. Lengyelország
Forrás: VG-gyűjtés-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.