Átadták az M5-ös autópálya befejező, Szeged és a röszkei határátkelőhely közötti 14,7 kilométeres szakaszát. Bejelentették: az M5-ös Szegedet elkerülő szakaszát az autósok díjmentesen használhatják.
Az állam az idén március 31-től 2030-ig évente inflációval indexált 6,82 milliárd forint, illetve 81,65 millió euró, továbbá fix 0,1 millió euró rendelkezésre állási díjat köteles fizetni az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek az M5-ös Budapest–Röszke szakaszára. A koncesszor a Szeged–országhatár közötti 3. fázis építésével kapcsolatos megállapodásban vállalta, azt a többivel együtt üzemelteti.
Az M5-ös autópálya az európai közúthálózat E75-ös útvonalának s a Helsinkiben elfogadott IV. közlekedési folyosónak is része. Kapcsolatot biztosít a főváros és az ország déli területei között, nemzetközi viszonylatban az észak-, északnyugat- és délkelet-európai országokat összekötő útvonal része.
Az M5-ös autópálya megvalósítása koncessziós szerződés keretében történt. A versenytárgyalás 1992 áprilisában volt, 1994 februárjában megszületett az eredmény. A 35 éves koncessziós periódus kezdete 1996. január. A sztráda első útdíjas szakaszát 1996. decemberben helyezték forgalomba, a Kiskunfélegyházáig tartó előfázis kivitelezése 1998 májusában fejeződött be. A Kiskunfélegyházától Szeged-észak csomópontig épített szakaszt (2. fázis) tavaly decemberben adták át. Az M5-ösön 2004. márciusban vezették be a matricás díjszedési rendszert. (VG)