Leggyengébb láncszem: A lakossági fogyasztás
Eszerint az euróövezeti gazdasági növekedés leggyengébb láncszemének idén is a lakossági fogyasztás ígérkezik, miután a kiskereskedelmi mutató májusban több mint kétéves csúcsot ért el.
Azóta az energiaárak és az EBK kamatemeléseinek következményei ellensúlyozták a futball-világbajnokságtól egyébként várt forgalomnövekedést. Németországban a mutató 52,1 pontra csökkent a júliusi 54,2 pontról és a júniusi 54,7 pontról, Franciaországban 55,1 a júliusi 57,5 pontról és a júniusi 60,3 pontról. Olaszországban hetedik hónapja tartott a visszaesés, habár lassuló ütemben: a mutató 48,7 pontra emelkedett a júliusi 47,6 pontról, miután júniusra 48,9 pont volt.
A mutató 50 pont fölött a teljesítmény javulását jelzi, 50 pont alatt visszaesést jelez. A friss mutató kommentárjában megjegyezték, hogy az euróövezeti gazdasági növekedés a második félévben lassulni fog, a lakossági fogyasztás gyengülése rövidesen a beruházási kedvet is lelohaszthatja.
Ez egybevág az OECD kedden megjelent, legújabb előrejelzésével, amely szerint a mostani harmadik, majd a negyedik negyedévben az euróövezeti gazdasági növekedés üteme 0,7 százalékra, majd 0,6 százalékra lassul, a második negyedévi 0,9 százalékos és az első negyedévi 0,8 százalékos többlet után, rendre az előző negyedhez viszonyítva.
A belső körülmények romlása gyorsabban hat a lakosság vásárlókedvére, mint a szolgáltatásokra vagy az iparra, amelyek támaszkodhatnak az exportra is. Az utóbbiak mutatóinak egyelőre inkább az exportkilátások ártanak.
Már hosszabb távú irányzat az euróövezeti gazdasági növekedésben, hogy a lakossági fogyasztás hozzájárulása gyenge. Elemzők ennek okai közt azt az utóbbi években kialakult körforgást is említik, hogy a vállalatok az euróövezeti kereslethiányra takarékossággal reagálnak: leszorítják a béreket, illetve a termelést olcsóbb országokba helyezik ki, amitől az euróövezetben tovább szűkül a fizetőképes kereslet, tovább gyengítve a gazdasági növekedést, további külföldi kiútkeresésre késztetve a cégeket. MTI Eco


