A WIPO adatai szerint 2005-ben összesen 1,6 millió patentkérelmet nyújtottak be a világon, és 600 ezer szabadalmat jegyeztek be. A vizsgált év végén összesen 5,6 millió volt a már bejegyzett szabadalmak száma világszerte. Ennek az állománynak még mindig meghatározó hányada, 49 százaléka származik Japánból vagy az Egyesült Államokból.
Mind a bejelentett, mind a bejegyzett szabadalmak számát tekintve az USA, Japán, Európa, Dél-Korea és Kína dominál: előbbiek 77, utóbbiak 74 százalékát adják együttesen.
Ugyanakkor a nyilvántartás csalóka lehet, hiszen sok esetben a patent nem abból a országból származik, amelynek szabadalmi hivatalába benyújtották. A világ szabadalmi hivatalaiba a külföldi illetőségűek által benyújtott összes igény 23-23 százaléka érkezett az USA-ból és Japánból, további 11 százaléka pedig Németországból. Ezt a körülményt érdemes figyelembe venni, hiszen 2005-ben az összesen 1,6 millió patentkérelemből több mint 600 ezret érintett.
Ennek ellenére komoly „földrajzi eltolódás” figyelhető meg az innovációs súlypontok terén a feljövőben lévő ázsiai gazdaságok javára – idézi a WIPO főigazgató-helyettesét, Francis Gurryt a Reuters. Így például Kína nyolcszorosára, Dél-Korea pedig a duplájára növelte a benyújtott szabadalmi kérelmek számát 1995 és 2005 között. Érdekes módon a szintén gyorsan növekvő ázsiai gazdaságnak számító India kimaradni látszik ebből a fejlődésből: 2005-ben 8 százalékkal csökkent az ottani szabadalmi bejelentések száma.
Kína esetében különösen szembeötlő a saját szabadalmak számának ugrásszerű növekedése, hiszen az ázsiai országnak mind a mai napig számos partner a szemére veti, hogy nem tartja kellően tiszteletben a szellemi termékek tulajdonjogát. Az ott készült hamisítványok szinte minden ipari szegmensben megtalálhatók. Jól tükrözi a helyzetet, hogy csak tavaly 2,2 milliárd dollárra becsülték az amerikai szoftvergyártók a Kínában gyártott kalóztermékek miatti bevételkiesésüket. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.