BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mélyreható adóreform: a jövő zenéje?

Egyelőre igencsak kétséges, hogy 2009-ben valóban lesz-e – tehercsökkenéssel és jelentős átalakításokkal járó – adóreform.

Mindenesetre a két koalíciós pártnak 2008. január 31-ig kellene megállapodásra jutnia a 2009-es adóváltozásokat illetően – tudta meg a Világgazdaság. A tervezett menetrend szerint december második felében „ütköztetnék” először a koncepciókat. Ha az egészségügyi megállapodás akkora megszületik, az adóügy már vélhetően nem lesz koalíciós szakítópróba, ám az biztos, hogy a következő komolyabb konfliktust e téma jelenti. Vélhetően ezért is igyekeztek a kormánypártok vezetői már vasárnap megegyezni abban is, hogy a nyilvánosságot nem tájékoztatják a munkafolyamatról, majd csak a végleges „politikai termékkel” állnak elő, s feleslegesen nem gerjesztenek várakozást. Így az „adóreformot” mint fogalmat letiltották, a végeredmény fényében nyilatkoznak az elért eredményről.

Egyelőre nem tudni azt sem, milyen forrással számolhatnak majd az egyeztetéseken, az úgynevezett „fehéredésből” befolyó összeget az idén 50 milliárdra kalkulálta a Pénzügyminisztérium (s azt már a miniszterelnök többször is elmondta, hogy az így befolyó pénzt az oktatás-kultúra támogatására, illetve az adóreformra fordítják majd). A tárca a jövő évi költségvetés tervezetében ezt a tételt nulla forinttal szerepelteti.
Az SZDSZ már a pár héttel ez előtti „akciójával” jelezte, hogy a költségvetés kiadási oldalát igyekszik szigorúan ellenőrizni, s ha van mozgástér, akkor azt hiány-, illetve az adócsökkentésre kell fordítani. A liberális párt szerint lesz lehetőség összességében is csökkenteni az adóterhelést, ezt a tételt egyelőre nem osztják a szocialisták. A kisebbik erő az élőmunka- és a vállalkozói terheket csökkentené, s ezúttal komplex szja-módosításra tesz majd javaslatot a tervek szerint. A szocialisták egy része még fontolgatja, hogy az építményadó kivetésének érték-, illetve területi alapon való választhatóságát ismét visszateszi a tárgyalóasztalra, de erről még nem született döntés.

Szakemberek szerint 2009-re mintegy 150-200 milliárd forintos mozgástér alakul ki a büdzsében, ez komoly átalakításokra édeskevés. Sem szükség, sem lehetőség nincs mélyreható adóreformra 2009-ben – erősítette a kételyeket egy múlt hét végi tanácskozáson Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke, de Veres János pénzügyminiszter is mind visszafogottabban fogalmaz e témában. Nemrég ugyanis világossá tette, hogy abban az évben sem csökkenhet jelentősen az adótömeg, nem szűnnek meg létező adók, s nem faraghatók le a nyugdíj- és egészségügyi járulékok sem.

A nagy élőmunkateher mellett a vállalkozások azt is kifogásolják, hogy a korábbi tervekkel szemben az iparűzési adó (ipa) megtartása mellett vezetnék be 2009-től az egységes ingatlanadót. Ám csak jövőre derülhet ki, hogy az önkormányzatok, az MSZP és a Fidesz nem kezdi-e ki az erről szóló, az Országgyűlésen az idén éppen hogy átcsúszott jogszabályt. Az ipa kivezetésére vagy átalakítására mindenképpen szükség van, már csak a versenyképesség javítása érdekében is – vélekedett ugyanakkor a Világgazdaság kérdésére László Csaba egykori pénzügyminiszter. A KPMG adópartnere az egykulcsos adó híve, ám maga is elismeri, hogy ennek bevezetése politikailag igen nehéz feladat.

Ha figyelembe vesszük a nemzetközi adószintet, rögtön kiderül, hogy Magyarországon alig van mozgástér az adók csökkentésére – fogalmazott lapunk kérdésére Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke. Az MKIK elnöke ezért a kiadások mérséklését nevezte az egyetlen járható útnak. A dilemmára a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal legutóbbi ülésén már olyan válasz is született, amely szerint a tb-járulékokat teljes egészében a dolgozók fizetnék, így a munkáltatók mentesülnének ez alól, a nyugdíj- és egészségbiztosítási alapokat pedig leválasztanák az adórendszerről.

Mivel Magyarországon a nagy adóterhelés viszonylag alacsony GDP-arányos adóbevétellel jár együtt, fontos cél az adóbázis további szélesítése, vagyis a gazdaság kifehérítése. Előremutató, hogy 2005-höz képest tavaly 204 ezerrel csökkent a minimálbéres foglalkoztatottak száma, ám e tábor még így is több mint 1,2 millió adózót ölel fel. Ennek, valamint a 36 százalékos szja-kulcs alacsony sávhatárának köszönhető, hogy a középrétegek adóterhelése kirívó, a marginális adóteher 60-65 százalék is lehet. Súlyos feszültséget okoz az önfoglalkoztatók adózása is, többek között az, hogy az eva és az ekho a normál munkaviszonyhoz képest aránytalanul nagy előnyöket kínál, vagyis maga a szabályozás gátolja a jogviszonyok fehéredését.

Hasonló a helyzet a társasági adózásban is, ahol az adókedvezményeket szinte kizárólag az amúgy is sikeresen gazdálkodó nagyvállalatok veszik igénybe: a mikro-, kis- és közepes vállalkozások átlagos adóterhelése tavaly 15,57 százalék volt, a nagyvállalatoké pedig 9,75 százalék.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.