BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Nem egyéni érdekeket képviselünk”

Vahl Tamással, a német kereskedelmi kamara elnökével beszélgettünk a kamara és az elnökség feladatairól, arról, hogy mit jelent és mit érhet el az érdekképviselet, valamint a német cégek magyarországi helyzetéről.

- Milyen feladatokat lát el a német kereskedelmi kamara?

A kamara természetesen ellát operatív feladatokat, így napi szinten tanácsadással szolgál a német–magyar cégek számára, rendezvényeket szervez, oktatást, képzést folytat. Emellett lobbitevékenységet is folytatunk, és ellátjuk a német vállalatok képviseletét Magyarországon. Azt lehet mondani, hogy a fő feladat az érdekképviselet – ez erősen az elnökségre összpontosul. Stratégiai szempontból az elnökség feladata, hogy meghatározza az irányokat, hogy mivel foglalkozzon intenzívebben a kamara. A vállalkozásokat közvetlenül érintő kérdésekkel természetesen foglalkoznunk kell, és Németországból is elég sok tapasztalatot lehet „átemelni”.


- Ezek szerint az elnökség feladata az érdekképviselet. Hogyan látja ezt el? Mik a legfőbb kérdések, irányok ezen a területen?

- Az ezzel járó feladatokat megosztják az elnökség tagjai egymás között, mindenki az adott szakterületéhez viszonyítva próbálja meg az érdekeket képviselni. Fontos kérdés az érdekképviselet szempontjából, hogy hogyan alakulnak Magyarországon az adószabályok, és hogy az adózást milyen irányban érdemes úgy változtatni, hogy a cégek működési feltételei egyszerűsödjenek, hogy az ország megfelelő környezetet biztosítson az ideérkező cégek számára. Mi azt mondjuk, hogy meg kell teremteni a feltételeket ahhoz, hogy a német vállalatok a következő öt évben is intenzíven jelen tudjanak lenni a magyar piacon. A német cégek jellemzően visszaforgatják a pénzüket, és úgy működnek, mintha magyar társaságok lennének. A menedzsment azért dolgozik, hogy versenyképessé tegye a vállalkozást itt helyben is, ezért érdeke, hogy javítson a feltételeken. Ezeket a tapasztalatokat mi mind felkaroljuk, és képviseljük a minisztérium felé.


- Hogyan egyeztetik össze az érdekképviseletet és a lobbitevékenységet?

- A kamara nem egyéni érdekeket képvisel, hanem olyanokat, amelyek egy adott iparágnak a tevékenységét befolyásolhatják, illetve általános gazdasági problémákkal foglalkozunk és ilyen jellegű ajánlásokat teszünk. Például: felröppent a hír, hogy jelentős áremelés várható az energiaárakban a jövő évtől. Ez nyilván nemcsak a német cégeknek fontos kérdés, hiszen sok más vállalat energiafelhasználása is jelentős. Ezért írtunk egy nyílt levelet a miniszter úrnak, hogy vegyék figyelembe, hogyan befolyásolhatja egy hirtelen, drasztikus energiaár-emelés Magyarország versenyhelyzetét. Nem feltételezzük, hogy a másik oldal ezt ne gondolná végig, csupán figyelemfelkeltésként jeleztük és statisztikai adatokkal alátámasztottuk, hogyan veszélyeztetheti ez a folyamat az újabb beruházásokat. Nem az a feladatunk, hogy azt segítsük elő, hogy a német cégek nagyobb profitot termeljenek, hiszen nem lehet csak rájuk koncentrálni, globális áttekintésre van szükség. Mi a vállalkozói környezetet szeretnénk és tudjuk talán befolyásolni, ahol természetesen a német cégek is jelen vannak.


- Mi a tapasztalat, javult vagy romlott a német cégek befektetési kedve Magyarországon?

- A kamara nem tapasztalt nagyobb elmozdulást egyik irányban sem. Egy cég életében a probléma nem az, hogy az állam „variál” bizonyos adótípusokat, a befektetők ugyanis soha nem az adott évet nézik, hanem a változást. Ha valaki egy beruházás mellett dönt, az éppen adott vállalkozói környezet ismeretében hozza meg ezt a döntését – tehát az akkori körülményekhez képest méri fel a lehetőségeket, és vetíti előre a következő öt-tíz év költségeit, megtérüléseit. Ha ezek nem valósulnak meg, nem fog újra beruházni, nem vesz föl több alkalmazottat, nem forgatja vissza a pénzt, mert nincs mit. Így a változás okozza a legnagyobb problémát ezekben a hosszú távú döntésekben.


- Mi alapján választja ki az elnökét a kamara? Mit jelent önnek, hogy a német kereskedelmi kamara elnöke?

- Fontos, hogy a mindenkori elnök sikeresen tudja a német cégek érdekeit képviselni Magyarországon, és a kamarán belül is aktívan tevékenykedjen. A kamara teljesen különbözik a vállalati környezettől, önmagában működő szervezet. Nem utasíthatok senkit, csupán ajánlásokat tehetek. Nagy kihívás és egyben a legfontosabb cél, hogy aktivizáljam a vállalatvezetőket, motiváljam, hogy részt vegyenek a kamara munkájában, és ők jelezzék igényeiket, érdekeiket. Nekem az a feladatom, hogy bevonjam őket a „körforgásba”, és ezáltal aktív tagokká váljanak. Számomra ez a kihívás.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.