Új adófajtát hoz a reklámmentesség
A francia kormány azt fontolgatja, hogy a televíziókra, a személyi számítógépekre és a mobiltelefonokra kivetendő pótlólagos adó bevezetésével ellensúlyozná a reklámoknak az állami tévé- és rádiócsatornákból való kitiltása miatt kieső bevételeket. Nicolas Sarkozy államfő a múlt héten jelentette be, hogy reklámmentessé kívánja tenni az állami csatornák műsorait, és az intézkedés akár évi egymilliárd eurós bevételtől is megfoszthatja a műsorszórókat. Az elnök eredetileg csak a magánkézben lévő csatornák, a kábeltársaságok és a távközlési cégek megadóztatásával pótolta volna a kieső pénzeket, ám a Les Echos értesülése szerint már az említett elektronikai berendezések forgalmát terhelő adók megemeléséről is elvi döntés született.
Francia médiaipari elemzők már korábban jelezték, hogy a kormány által eddig jelzett adóemelések egyszerűen nem adják ki a szükséges összeget. Bár a francia háztartások évi 116 eurós díjat fizetnek az állami televízió adásaiért, a társaság 2006-ban 833 millió euró értékben reklámidőt is értékesített, ez az összeg tavaly már egymilliárd euróra nőhetett. A Merrill Lynch számításai szerint a távközlési szolgáltatókra kivetendő egyszázalékos pótadó a kiesés mindössze negyedét fedezné, a fennmaradó háromnegyed részt a privát műsorszórókra terhelve. A jelek szerint a kormány ezt az aránytalanságot orvosolná azoknak az elektromos eszközöknek a pótlólagos megadóztatásával, amelyek képesek televíziós képek fogadására. Egy ilyen lépés a szóban forgó berendezések évi 17 milliárd eurós forgalmát alapul véve a Les Echos szerint 170–340 millió eurós bevételt eredményezhet.
Az elektronikai eszközöket gyártó francia cégeket tömörítő szövetség persze nem örül a terveknek, és a „jelentős” fogyasztói áremelkedés veszélyére figyelmeztet akkor, amikor számos háztartás éppen lecseréli a régi típusú tévékészülékét a digitális adások vételére alkalmas berendezésekkel. A szövetség szerint egy 1-2 százalékos adóemelés az átlagosan 775 eurós LCD-készülékek árát 15-30 euróval növelné meg. Financial Times


