Gyászos évet zárt az építőipar
Az épületek építésének volumene 9,8 százalékkal csökkent, az egyéb építményeké egyötödével kisebb volt, mint 2006-ban. Utóbbi visszaesését az építőipari termelés egynegyedét kitevő út- és autópálya-építések ütemének csökkenése okozta. Az előző kormányzati ciklus második felében ugyanakkor éppen az út- és autópálya-építések lendítettek nagyot az ágazaton. Az építőipar termelésében szintén nagy súllyal bíró lakásépítések ennél kevésbé alakultak volatilisen, de a lakossági jövedelmek, illetve az adók és támogatások változása erre a szegmensre is kihat.
Az igazán nagy, 20 százalék körüli zuhanás nyár után volt megfigyelhető az építőiparban. Tavaly decemberben 20,8 százalékkal csökkent az építések volumene az előző év azonos időszakához képest, szezonálisan kiigazítva a termelés 2,1 százalékkal volt magasabb az előző havinál. Ez az adat hektikus mozgást mutat az utóbbi időszakban, így egyelőre a kedvező szám sem tekinthető trendfordulónak. Az éves alapú termelési adatok várhatóan az idei év második felétől kezdenek kedvezőbb számokat mutatni, akkor is főként a bázishatás miatt. Sem az állami, sem a magánberuházások volumenében nem várható éles fordulat 2008-ban, pedig ezek adnák az építő szektor fő hajtóerejét. Jelenleg legfeljebb lassú konszolidálódásra van esély, az ágazat a 2005-ös csúcsot csak évek alatt érheti el újra.
Az építőipari vállalkozások december végi szerződésállományának volumene 28,6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A decemberben kötött új szerződések volumene 1,2 százalékkal magasabb volt, mint egy évvel korábban. Ezen belül az épületek építésére kötött új szerződések volumene 4,3 százalékkal emelkedett, az egyéb építmények építésére kötötteké 3,8 százalékkal csökkent. BD–BJA
Európai körkép
Az elmúlt három év legsúlyosabb visszaesését produkálta az európai építőipar 2007 decemberében. A tavalyi esztendő utolsó hónapjában a szektor zsugorodása az euróövezetben 0,6, a 27 tagállamban pedig 0,7 százalékos volt novemberhez képest. A 2006-os év azonos időszakával összehasonlítva pedig rendre 3,3 és 4 százalékos volt a visszaesés.Általános a visszaesés, de komolyak az eltérések a tagállamok között. Míg Nagy-Britanniában 12,7, Spanyolországban 9,5, Németországban pedig 6,3 százalékkal csökkent az éves építőipari kibocsátás 2007 decemberében, Romániában 30,9 százalékkal bővült – derül ki az Eurostat friss adataiból.
Általános a visszaesés, de komolyak az eltérések a tagállamok között. Míg Nagy-Britanniában 12,7, Spanyolországban 9,5, Németországban pedig 6,3 százalékkal csökkent az éves építőipari kibocsátás 2007 decemberében, Romániában 30,9 százalékkal bővült – derül ki az Eurostat friss adataiból. Vélemény Vadász György, A Magyar Iparszövetség ügyvezető társelnöke: „Az építőipar megrendüléséhez hozzájárult, hogy közvetlenül érintik a gazdaságot sokkoló hatások. Az állami megrendelések szinte lenullázódtak, a külföldi működő tőke sem indít jelentős beruházásokat, ugyanakkor csökkent a belföldi kereslet, s ez fokozottan érvényes az ingatlanpiacra, zuhanásszerűen visszaesett. A nagyvállalkozások megpróbálnak ugyan külföldön beruházásokat elindítani, ám a kis- és közepes cégek támasz nélkül maradtak, nem tudnak munkához jutni. Sajnos a következő időszakban sem várható fellendülés, erre utal az év első néhány hete is. A gazdaságban semmi sem mutat arra, hogy erőteljesebben jönne a külföldi tőke, vagy bővülne a vásárlóerő.”
Ábrahám Gergely, A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője: „Az elmúlt négy évben megdupláztuk a magyarországi autópálya- és autóút-hálózat hosszát, s most, az alaphálózat kialakítása után elkezdődik a hosszú távú fejlesztési folyamat, amelynek eredményeként a hálózat gyűrűs „formát” kezd ölteni. Ez azonban azt is jelenti, hogy kisebb dinamikával fejlesztünk tovább. Mindenesetre a közlekedés fejlesztésére az Új Magyarország fejlesztési tervben 2000 milliárd forint áll rendelkezésre. Terveink között szerepel többek között közel 200 kilométer gyorsforgalmi és további, megközelítőleg 300 kilométer gyorsforgalmivá fejleszthető út építése, valamint 1200 kilométert meghaladó 11,5 tonnás megerősítés és főútfejlesztés megvalósítása.”
Tolnay Tibor, Az ÉVOSZ elnöke, a Magyar Építő Zrt. elnök-vezérigazgatója: „Nem érte váratlanul a szakmát a lehangoló adat, már jó ideje érzékelhető az állami, önkormányzati megrendelések csökkenése, a külföldi érdeklődés mérséklődése. Az idei megrendelések 10 százalékkal alacsonyabb szinten állnak, mint egy éve. Az EU-s projektek lendületet adnak, ám kérdés, mikor jelennek meg a tenderfelhívások. Még a legjobb előkészítések után is csak a második fél évben kezdődhetnek a munkák, de ha a bürokrácia továbbra is ilyen nehézkes, lehet, hogy átcsúsznak a következő esztendőre. Egyre több cég megy tönkre, hiszen áraikban még az inflációt sem tudják érvényesíteni, s közben mind magasabb energiaárral számolhatnak.”-->


