Hódíthat a silányabb minőség
Az élelmiszer-ipari nagyvállalatok jövedelmezőségére nézve súlyos következményekkel járhat az újabb drágulás által előidézett fogyasztói „hűtlenség”, hiszen szinte már minden, a hatékonyságnövelésben rejlő tartalékot feléltek. Az elmúlt években ugyanis sok élelemiszer-ipari vagy más fogyasztási termékeket előállító cég elbocsátásokkal, gyárbezárásokkal igyekezett ellensúlyozni az alapanyagok árának emelkedését. Ezenfelül a drágulás a fogyasztói árakban is megjelent, ezt a bizonyos márkákhoz szokott fogyasztók eddig el is tűrték, és inkább egyéb területeken fogták vissza kiadásaikat.
Ugyanakkor a márkahű vevők ártoleranciája is véges a közgazdászok szerint, különösen akkor, amikor az élelmiszerek és fogyasztási cikkek drágulása mellett az energiaárak vagy a felvett hiteleik után fizetendő havi törlesztőrészletek is folyamatosan nőnek.
A fogyasztók eddig inkább a ruházkodás, az autós közlekedés vagy a vendéglőbe járás rovására ragaszkodtak élelmiszer-vásárlási szokásaikhoz. A jövőben azonban a magas feldolgozottságú, jó minőségű termékek helyett a „kiadósabb” és olcsóbb élelmiszereket fogják előnyben részesíteni, különösen az alacsonyabb jövedelmi harmadba tartozó, árérzékenyebb fogyasztók. VG


