BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új utakon a bioetanol-gyártók

A gyártáshoz felhasználható alapanyagbázis kiszélesítésére koncentrálnak fejlesztési programjaikban a bioetanol-gyártók az ellátásbiztonság növelése, illetve a beszállítói árak emelkedésének elkerülése érdekében. Az Európai Bizottság január második felében megerősítette azt a célkitűzést, hogy 2020-ra a bioüzemanyagok részaránya az EU tagországaiban elérje a 10 százalékot, s ennek teljesítésében segíthet, ha az élelmiszerként felhasználható növények mellett más alapanyagok is bevonhatók a gyártásba. Zsemberi László, a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) elnöke elmondta: példamutató, hogy az Egyesült Államokban a szövetségi kormányzat hat második generációs bioetanol-üzem felépítéséhez nyújt támogatást, amelyek más és más alapanyagbázison indítják be a zöldüzemanyag gyártását, egyfajta technológiai versenyt elindítva. Emellett megkezdődtek az üzemi szintű kísérletek Európában is. Így Dániában most folyik egy új gyár építése, ahol szalmából fognak bioetanolt előállítani, míg Svédországban a Sekab már elkészített egy kísérleti üzemet, ahol fás szárú növényeket használnak fel alapanyagként. A biodízelgyártó vállalatok az algatenyészetekkel kísérleteznek hasonló céllal, ezekből egyre javuló hatásfokkal nyerhető ki alapanyagként felhasználható növényi olaj.

Magyarországon a fás szárú alapanyagok iránt a meglévő biomassza-tüzelésű erőművek már most is nagyon erős keresletet gerjesztenek, így bioüzemanyag-gyártás céljára – egyes cellulózalapú hulladékok mellett – inkább a lágy szárú alapanyagok felhasználása jöhet szóba, köztük (a bioetanol esetén) a szalma, a kukoricaszár, valamint a különböző energiafüvek, a köles. Ezek közül jelenleg a kukoricaszár érhető el a legnagyobb mennyiségben és a legolcsóbban, ám ennek nagyüzemi szintű feldolgozásához még új eljárásokat kell kidolgozni – tette hozzá Henger Károly, a Sekab Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese. Szerinte a fő problémát a kukoricaszár – 40-50 százalékos – nedvesanyag-tartalma jelenti, amelynek következtében a hagyományos bálázásos tárolás esetén gyorsan beindul az anyag bomlása, jelentősen csökkentve a gyártás hatékonyságát.

Persze komoly fejlesztési lehetőségek vannak az első generációs bioetanol gyártásában is, hiszen a víz- és energiafelhasználás racionalizálásával a költségek csökkenthetők, a melléktermékek feldolgozásának a javításával pedig a pótlólagos bevételek növelhetők. Például ha nagyüzemi méretekben meg tudják oldani a kukoricacsíra eltávolítását a feldolgozási folyamat elején, akkor abból csíraolaj préselhető, amelynek élelmiszer-ipari értékesítése jelentős többletbevételt eredményezhet a bioetanol-előállítóknak.

Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az első és második generációs technológiák akár ki is egészíthetik egymást, a különböző technológiai sorok egymás mellé is telepíthetők – fűzte hozzá Zsemberi László. Az MBSZ elnöke szerint a prognózisok azt mutatják: 2020-ra a forgalomba hozott bioetanol nagyjából kétharmadát az első, egyharmadát pedig a második generációs technológiával gyártják le, s ez az arány hosszabb távon is stabilizálhatja az alapanyag-ellátást, illetve ennek területigényét a mezőgazdaságban.

Az alapanyagbázis kiszélesítésével egy időben a zöldüzemanyagok választéka is bővülni fog. Ugyanis a fejlesztések egy másik iránya az energiatartalom növelésére irányul, a termékben lévő molekulák szénatomszámának növelésével. Így a 85 százalékban bioetanolt tartalmazó E85-ös mellett a következő években a biobutanol-, oktanol- és dimetil-észter-tartalmú zöld üzemanyagok is megjelenhetnek a piacon.

Ezzel párhuzamosan az autóipar is lépést tart a fejlesztésekkel. Jelzésértékű például, hogy az Egyesült Államokban az Indycar versenysorozatban ma már majdnem mindegyik versenyistálló etanolos üzemű autókat küld a rajtrácsra. A következő években pedig a k+f programok az etanollal és a hagyományos benzinnel egyaránt közlekedni képes flexifuel, illetve a hibrid technológia összeházasítására fognak koncentrálni, ennek eredményeképpen akár már néhány éven belül a fosszilis alapanyagoktól teljesen független, tiszta üzemű gépjárművek jelenhetnek meg a forgalomban. Egyelőre kísérleti fázisban van, ám hosszú távon óriási lehetőségeket rejt az úgynevezett hőbontásos eljárás is, amelynek lényege, hogy biomasszából vagy kommunális hulladékból – több ezer Celsius-fokon – egy többlépcsős eljárás során szintézisgázt állítanak elő, amely kerozin, illetve gázolaj gyártásához is felhasználható.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.