BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szabad lehet a kabotázs

Teljesen korlátozásmentessé válhat 2014-től az EU szállítmányozási piacán a kabotázs, vagyis hogy egy uniós országban bejegyzett szállítmányozási cég egy másik tagállam két pontja között hajtson végre fuvart. Az erről szóló jelentést a múlt héten fogadta el az Európai Parlament (EP) első olvasatban, és azt még a tagországok szakminisztereinek is jóvá kell hagyniuk. A tárcavezetők június 12-i találkozójukon szeretnének egyezségre jutni a kérdésben. Az uniós honatyák egy másik, az EU szállítmányozási piacára való bejutás feltételeit meghatározó jelentést is elfogadtak, ugyanakkor későbbre halasztották az autóbuszos személyszállítást szabályozó rapportról szóló voksolást.

A kabotázs egyfelől lehetővé teszi, hogy ne fussanak Európa útjain üresjáratokat a teherautók, másfelől félő, hogy egységes bevezetésével az olcsóbb munkaerővel rendelkező tagállamok fuvarozói juttatnák célba a legtöbb szállítmányt, és ez szociális feszültségeket eredményezne – fogalmazott a jelentéstevő Matthieu Grosch néppárti EP-képviselő. Ezt elkerülendő a honatyák időlegesen három, valamilyen nemzetközi szállítmányozáshoz kapcsolódó kabotázst engedélyeznének hetente, amit nagy valószínűséggel a miniszteri tanács is támogatni fog – írja a FAZ. Ez 2010-től heti hét alkalomra bővülne, 2014-től pedig teljesen feloldanák a korlátozásokat a tagállamok között. A jelenleg érvényben lévő uniós szabályozás szerint egyébként a kabotázs „időszaki jelleggel”, nemzetközi szállítmányhoz kötve hajtható végre. A probléma az, hogy az „időszaki” fogalma nincs pontosan meghatározva, így a szabályozás tagállamról tagállamra igen nagy eltéréseket mutat.

Kérdéses ugyanakkor, milyen messzire lesznek hajlandók elmenni a tagállamok a piacnyitás terén. Miközben Hollandia vagy Lengyelország erőteljesen liberalizálná a piacot, más tagországok óvatosabban járnának el.

A tanács nevében felszólaló Radovan Zerjav, a soros elnökséget betöltő Szlovénia közlekedési minisztere a kabotázs pontos meghatározásának fontosságát hangsúlyozta, illetve egy egységes elektronikus nyilvántartás létrehozását sürgette a bürokratikus terhek enyhítésére – írja a BruxInfo. Az Európai Bizottságot képviselő Leonard Orban biztos a szociális és bérezési kérdések harmonizációját nevezte a legfontosabb teendőnek a 2014-es teljes piacnyitásig.

A magyar szakmai szervezetekkel való egyeztetés eredményeként sikerült a hazai érdekeket szem előtt tartva több ponton módosítani az eredeti brüsszeli javaslatot – hangsúlyozta Barsiné Pataky Etelka néppárti EP-képviselő. Így például a pénzügyi megfelelés tekintetében megmaradhatott a sajáttőke-előírás a bizottság által javasolt

forgóeszköz-kritérium helyett, vagyis a fuvarozó kamionjával vagy telephelyével is igazolhatja pénzügyi alkalmasságát. Ehhez kapcsolódóan a képviselők a 80 százalékos likviditási gyorsrátát is elvetették, amelynek értelmében a pénzben meglévő vagy könnyen pénzzé tehető eszközöknek a rövid lejáratú kötelezettségek négyötödét fedezniük kellett volna. Végül sikerült a biztosítóintézeteket is a kezességvállalók közé soroltatni, ez a magyar fuvarozók számára a legkedvezőbb gyakorlat fennmaradását jelenti.

Menedzserek és szankciók

Az EU-ban működő szállítmányozási menedzserek csak a tagállamok lakosai lehetnek, és amennyiben nem rendelkeznek kellő szakmai ismeretekkel, megfoszthatják őket fuvarozási joguktól – áll egy másik, szintén a múlt héten elfogadott tervezetben. Sylvia-Adriana Ticau román szocialista képviselő előterjesztése kapcsán az EP-képviselők számos szankcionálási lehetőséget is elfogadtak, és arra kérték az Európai Bizottságot, hogy határozza meg, mi minősül súlyos szabálysértésnek az ágazatban.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.