BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöld repülőgép-üzemanyag

Biomasszából és települési szilárd hulladékból előállított repülőgép-üzemanyag kereskedelmi mennyiségben történő termelésére készül a Solena Group – írja a Biofuels Journal. A szaklap tudósítása szerint a megújuló energiaforrásból származó üzemanyag alkalmazásának legnagyobb előnye, hogy ezzel az üvegházhatású gázok kibocsátása miatt mind gyakrabban elmarasztalt légi közlekedés szén-dioxid-mérlege gyakorlatilag nullára csökkenthető.

A világ vezető bioenergetikai társaságai közé tartozó Solena ez év márciusában jelentette be, hogy a Rentech Inc.-cel együttműködve a kaliforniai Gilroyban jövőre megkezdi annak az üzemnek az építését, ahol a különböző szerves anyagokból álló biomaszszából és kommunális hulladékból olyan tiszta szintézisgázt állít elő kereskedelmi mennyiségben, amelyből a légi közlekedésben is biztonságosan felhasználható hajtóanyagot tudnak gyártani. A cég mintegy 250 millió dollárt fordít a szintézisgázt előállító üzem felépítésére, amely 2011-ben kezdi meg a termelést.

A Solena által szabadalmaztatott eljárás lényege, hogy az üzembe bekerülő mezőgazdasági és erdészeti melléktermékeket, valamint a szerves kommunális hulladékot egy speciális plazmatechnológia segítségével rendkívül magas, mintegy 5000 Celsius-fokos hőmérsékleten elgázosítják, majd szintézisgázzá alakítják át. Ezt követően a szintézisgázból a hűtés során a káros ként, kloridokat és egyéb savakat, valamint az illékony fémeket is leválasztják, így biztosítva, hogy a felhasználáskor ne kerülhessenek szenynyező anyagok a légkörbe. Ezután pedig az immár tiszta szintézisgázt – a Rentech technológiáját alkalmazva – folyékony gázolajjá alakítják át, amely közvetlenül tankolható bármely forgalomban lévő repülőgépbe. A gázolajjá alakításkor visszamaradó gáz összetétele a földgázéhoz hasonló, így az a gáztüzelésű erőművekben is elégethető.

A kaliforniai létesítménybe tervezett három elgázosító berendezés óránként 20-20 tonna biomassza és szerves hulladék hasznosítására képes, így az üzem 2009-től évi 17 millió gallon második generációs bioüzemanyagot fog előállítani. A létesítmény kizárólag mezőgazdasági és erdészeti melléktermékből származó biomasszát fogad majd, így nem kell tartani az élelmiszeripar ellenérdekeltségétől. Emellett az üzemben alkalmazott eljárás előnyei közé tartozik, hogy a kommunális hulladék befogadásával és hasznosításával a szövetségi állam hulladéklerakóinak leterheltsége is csökkenthető, amelyekből egyébként is nagy mennyiségű – szintén üvegházhatású – metángáz kerül ki a légkörbe a hulladék természetes bomlása következtében. Robert T. Do, a Solena Group elnöke hozzátette: a piaci bizonytalanságok fokozódásával a bioszintézisgáz is egyre fontosabb szerepet tölthet be a polgári és a katonai légi közlekedésben egyaránt. Emellett az európai légitársaságok érdeklődését felkeltheti, hogy a szintézisgázból előállított üzemanyag felhasználásával eleget tudnak majd tenni az Európai Unió által tervezett CO2-kibocsátás-csökkentési előírásoknak is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.