Magyar gazdaság

Nyári hajóutak - százezerért, nem csak a gazdagoknak

Hajózni nem csak muszáj, hanem érdemes is. Legyen szó földközi tengeri körutazásról, romantikus nílusi kalandról, vagy horvátországi vitorlásbérlésről, mindig nagy élmlény elhagyni a szárazföldet.

Egyre többen jönnek rá nálunk is, hogy a hajókázás nem csupán a tehetősek kiváltsága. A manapság lefoglalható 6-8 napos tengeri körutak többsége nem kerül többe egy átlagos mediterrán nyaralás áránál.

Ráadásul a pihenésnek ez a módja nem csupán romantikus, hanem praktikus is: az ember egyetlen be- illetve kipakolással egy hét leforgása alatt akár fél tucatnyi különböző helyet is felkereshet. A legtöbb hajó ugyanis éjszaka közlekedik, hogy utasai reggel már egy új kikötőben ébredhessenek.

Minden nap egy új kaland – ennélfogva az a tétel sem igaz, hogy a hajós körutazás az egyhelyben ülők kedvelt időtöltése lenne.
Hazánkban a földközi-tengeri utak a legkedveltebbek és nem véletlenül. Előfordult már, hogy előszezonban egy Genovából induló, Szicíliát, Máltát, Tunéziát és Szardíniát érintő hajókázást 83 ezer forintért hirdettek, s ebben már benne volt a kikötői illeték is. Ez azért nagy szó, mert a kikötői díjat – a repülőutakhoz hasonlóan – a társaságok általában szeretik külön feltüntetni. Ha tehát valaki feltűnően alacsony árral találkozik, nem árt azt közelebbről is megvizsgálni. A parti programok például mindig külön fizetendők.

Ettől eltekintve azonban elmondható, hogy a Földközi-tengeren közlekedő olasz, spanyol és görög hajók árai nem drágák: egy egyhetes körút általában 100 ezer forinttól indul, s bár a kabin minőségétől függően ez felkúszhat akár 300 ezerig is, az elhelyezés színvonalára nem érdemes túl sokat áldozni. A különbséget ugyanis többnyire csak az jelenti, hogy van-e a kabinon ablak vagy sem. Mivel az utasok úgyis csak aludni, pihenni, fürdeni vagy átöltözni mennek a lakhelyükre, ennek túl nagy jelentősége nincs. A fedélzeten pedig már mindenki egyforma – többnyire all inclusive – ellátást kap.

A Földközi-tengeren sokféle útvonal közül választhatunk. Pireuszból Ciprus, Egyiptom és Izrael felé indulnak hajók, Velencéből a már föntebb említett Málta és Tunézia a fő irány, míg a Genovából kiúszó járatok inkább a Földközi-tenger nyugati medencéjét kóborolják be. A hazánkból a kikötőig tartó, illetve a visszafelé vezető út költsége természetesen még plusz kiadásként terheli az utazók pénztárcáját, de ha a társaság autóval megy, ez az összeg máris többfelé oszlik.

Fontos a pontosság, mert a hajó nem vár

A tengeri hajóutak esetében van néhány szabály, amit érdemes betartani. Az egyik a pontosság: a szárazföldi programokról nem árt időben visszaérkezni, a hajó ugyanis nem vár a késlekedőkre. A hajóút végén fizetendő szervizdíjjal is érdemes számolni, mivel ezt – az általunk ismert borravalóval ellentétben – sokszor kötelező leróni. Összege fejenként és naponta 6-10 euró, vagyis egy hétnapos út esetében 40-50 euró.

Ahhoz sem kell milliomosnak lenni, hogy valaki úgy döntsön: ő a Karib-tengeren szeretne hajókázni. Egy ilyen körút ára 220 ezer forinttól kezdődik, de elő- vagy utószezonban még ez is mérséklődhet 10-15 százalékkal. Az élmény pedig, ahogy mondani szokták, felejthetetlen.

Azoknak, akik tartanak a tengeribetegségtől, bátran ajánlható a nílusi hajózás. A legkedvezőbb árak ebben az esetben 130 ezertől startolnak – és ebben már benne van az Egyiptomba szóló repülőjegy is. A hétnapos programból négy nap a hajóút, ez idő alatt az utasok Luxortól lecsorognak Asszuánig, majd vissza. A hajó itt is éjszaka megy, nap közben pedig mindig kiköt valahol.

Persze, az sem elképzelhetetlen, ha valaki úgy dönt: szeretné ő meghatározni, hogy merre menjen, hol vessen horgonyt a hajó. Ebben az esetben a horvátországi vitorlásbérlés az ideális megoldás. Bár sokan úgy vélik, hogy ez is inkább a tehetősek számára egy lehetőség, a gyakorlat mást igazol. Egy 15-20 méter hosszúságú, 8-12 embert befogadó vitorlás tarifája egy hétre hajóskapitánnyal együtt 4000 euró, vagyis cirka egymillió forint. Ha azonban ezt az összeget elosztjuk a résztvevők számával, az jön ki, hogy a nem mindennapi kaland ára egy főre számítva alig haladja meg egy alsó kategóriás nyaralás tarifáját. Az élmény pedig, hogy bármikor odaállhatunk a kormány mögé, egyszerűen leírhatatlan.

forint milliomos hajózás korút Földközi-tenger hajóutak útvonal
Kapcsolódó cikkek